REPORTAGE & BILDSPECIAL: När en helsvensk festival intog Los Angeles

REPORTAGE & BILDSPECIAL: När en helsvensk festival intog Los Angeles

I lördags arrangerades den första helsvenska populärmusikfestivalen någonsin på amerikansk mark. Under namnet Stockholm, CA (en fiktiv kalifornisk postadress för vår huvudstad magiskt förflyttad till kalifornisk mark) hade arrangörerna samlat totalt tolv svenska artister, grupper och DJ-akter utanför Shrine Auditorium i downtown LA, på ett festivalområde som utsmyckats med svenska schabloner som röda stugor (som inrymde ölbarer sponsrade av Pripps), samt pingisbord ämnade för rundpingis enligt svensk modell. Och överallt låg halvtomma påsar med (äckligt) Dalahästgodis.

Stockholm, CA är ett symtom på svensk musiks fortsatta och accelererande infart i USA, och även om långt ifrån alla akter under lördagen tillhörde gräddan av Sveriges allra starkaste artister, var den gemensamma insatsen utan tvekan en god sådan. Högst kvalitet hade Little Dragons och Mapeis spelningar, med hypnotisk jazz- och soulinfluerad electropop respektive själfylld R&B-hiphop. Mest "svenskt" var såklart Veronica Maggios helt unika USA-konsert. Aldrig tidigare har så Södermalmsfräscha smoothie-poptoner spridits över centrala Los Angeles smutsiga industrikonturer, dit mängder av svenska utbytesstudenter – från San Diego till Santa Barbara – hade begett sig för att få sin hemlängtan tillfälligt stillad med Maggios skandinaviska myspyspop.

Strax över 4 000 besökare ska enligt utsago ha besökt festivalen, varav de flesta helt uppenbart var svenskar. Men tanken är att Stockholm, CA ska bli ett återkommande event årligen, där förhoppningen är en växande amerikansk besökarskara – vilket är högst sannolikt. Det finns ett markant intresse för svensk musik som verkligen sticker ut i den amerikanska populärkulturfloran. Att de svenska arrangörerna 7th & Hill – med Björn Barnekow i spetsen – hade samarbetsstöd från monumentala Coachella-arrangören Goldenvoice, säger mycket om rollen som svensk musik spelar i USA i allmänhet, och i USA:s populärmusikhuvudstad LA i synnerhet. Det finns mycket att hämta här. Potentialen hos Stockholm, CA är stor, trots en relativt blygsam start.

Bildspecial från Stockholm, CA (alla foton tagna av Brian Vernor):

Mapei öppnar festivalen och sjunger hämningslöst ut över downtown LA, med toner hon hoppas ska nå från "the ghettos of Sweden to the ghettos of America". Överlägset skön approach till det halvtomma festivalområdet, där hon sätter sig på scengolvet en stund för att lyssna på sitt briljanta kompband.

gallery_large

gallery_large

-----

Elliphant åmar sig entusiastiskt medryckande, och man blir glad. Festivalpublik ackumuleras, och peppen stiger för varje låt som Elinor bombastiskt förmedlar.

gallery_large

gallery_large

gallery_large

----

Svensk kulturtant med tygkasse från svenska bokförlaget Natur & Kultur – ett unikum i downtown LA.

gallery_large

----

Veronica Maggio är fenomenalt fräsch på det där fräscha Veronica Maggio-viset. Ropar ut "You're probably all from Sweden, but I'm gonna talk English anyway. It won't be as funny though". Men svenskt, det blev det in absurdum.

gallery_large

gallery_large

gallery_large

----

Pripps Blå-röda stug-barer är skamlös IKEA-arkitektur på fyllan.

gallery_large

gallery_large

----

Icona Pop bjuder på genuin showentusiasm, och får omdömet "They're kinda' like the Swedish Spice Girls huh?" av en amerikan i närheten av undertecknad.

gallery_large

gallery_large

gallery_large

gallery_large

gallery_large

----

Rebecca & Fiona fyllesvamlar kontinuerligt under sin konsert, och lyckas bäst med just detta, samt naturligtvis sin för undertecknad helt uppriktigt oemotståndliga haute couture-fjortis-white trash-signaturlook.

gallery_large

gallery_large

gallery_large

----

Pojke tittar med skräckblandad förtjusning på Rebecca & Fiona.

gallery_large

----

Little Dragon levererar mot slutet av kvällen det som hela Stockholm, CA egentligen borde ha levererat – sensationellt omvälvande och originell musik från Sverige. Bandets sångerska Yukimi Nagano är dessutom den mest otvunget coola av alla artister på hela festivalen. Och hennes röst, som flyter i komplexa figurer runt instrumentationen, är det vackraste i Los Angeles denna afton. Bandet gör dessutom en bländande cover av Prince-hiten I Would Die 4 U.

gallery_large

gallery_large

gallery_large

gallery_large

gallery_large

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA