"Jag lyfter fram tankar kring kvinnlighet och dess fysiska och psykiska ideal"

"Jag lyfter fram tankar kring kvinnlighet och dess fysiska och psykiska ideal"

Galleriet är den Kalifornienbaserade konstnären Katharina Stenbecks musiker-alias. I sommar släpper hon debutalbumet Romantic Gestures, där singeln Right Wavelength är först ut – med en musikvideo som vittnar om Stenbecks multidisciplinära introspektion.

I videon till sin dunkelt pulserande electropopdebutsingel Right Wavelength, åmar sig Katharina Stenbeck – eller Galleriet som hon kallar sig som musiker –  i ett avskalat rum à la föreställande dans, mellan scener där hon länkar låtens kontenta till egenproducerade utklädnader, attiraljer och installationskonstverk.

– Videon är väldigt personlig för mig. Det återkommande temat ‘pånyttfödelse’ ger sig till känna, och via dans och symbolik lyfter jag fram tankar kring kvinnlighet och dess fysiska och psykiska ideal. Right Wavelength är den låt som kändes mest naturlig att släppa först, kanske för att den är både tillgänglig och svävande samtidigt, vilket är talande för det här projektet. Låten handlar delvis om att utvecklas och om sökandet efter just den “rätta våglängden”. 

Det säger den 30-åriga Stockholmsbördiga multidisciplinära konstnären från sitt hem i Ojai i södra Kalifornien, där hon nyligen har slagit sig ner med sin man efter två år i Los Angeles – platsen där hon på egen hand skrev, spelade in och producerade sitt debutalbum Romantic Gestures, som släpps i sommar. Primärt arbetar Katharina med visuell konst, där måleri är det mest frekvent förekommande mediet. Men hon har även en lång bakgrund inom musiken, huvudsakligen som frontfigur för post disco-bandet Folding Legs.

– Jag tog inte mitt musikintresse på allvar förrän jag började spela med Folding Legs, som jag frontade under min tid i New York, där jag bodde större delen av 20-årsåldern. Bandet gav mig möjligheten att utvecklas som musiker, men genom Galleriet har jag liksom hittat min egen röst.

Influensmässigt rör sig Galleriet eteriskt mellan mörk experimentell brittisk pop som Kate Bush och Depeche Mode, och svensk electropop som The Knife och Familjen (”Jag har en stark förkärlek för både The Knife och Depeche, så spår av deras fingeravtryck finns säkert att hitta”). Även post-punk-legenderna Joy Division finns med på paletten – bokstavligen, då Galleriet tolkar deras klassiska depp-epos Atmosphere på debutalbumet. Inspelningen var en utmaning.

– Att själv skriva, producera och spela in materialet har varit en riktig känslomässig bergochdalbana. Vissa dagar flyter det på och andra dagar sitter man fastlåst. Men på det stora hela föddes låtarna på albumet väldigt organiskt, och det var starkt och speciellt att jobba ensam.

Hur skulle du beskriva albumet, Romantic Gestures?

– Som som en personlig pånyttfödelse. Och jag har arbetat väldigt mycket med mina texter och musikens visuella aspekter, i form av videor, och estetik nu när det blir dags att spela live.

Namnet Galleriet är dels en ordagrann hänvisning till Katharinas övergripande arbete som konstnär i flera discipliner, samt en referens till en dikt av hennes svenska favoritpoet – Tomas Tranströmer. Ett artistnamn på svenska och låttexter på engelska är även symptomatiskt av Katharinas identitet som svensk immigrant i USA, där hon ständigt förhåller sig till båda länders kultur.

– Det känns väldigt speciellt att ha “vuxit upp” i New York till mångt och mycket, och att ha fått uppleva den musikscenen så intimt. Men jag är nu inne på mitt tredje år i Kalifornien och fick tidigt ett gott intryck av musikscenen även här, den känns väldigt inkluderande. Jag ser fram emot att spela med Galleriet i Sverige, jag har inte fått möjlighet att spela på hemmaplan förut. 

 Se videon till Right Wavelength här:

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA