En titt in i Freddie Wadling – den kreativa lavafloden

En titt in i Freddie Wadling – den kreativa lavafloden

Den numera folkkära artisten Freddie Wadling avled 2 juni 2016 och blev 64 år. Nu snart ett år senare är det dags för premiären av hans okända garage-samling, som ställs ut på Göteborgs Stadsmuseum. Freddie Wadlings Kabinett ska erbjuda en titt in i den kreativa artisten, poeten och konstnärens värld. Inför premiären den 2 juni tog vi på GAFFA en titt förbi där förarbetet pågår för fullt.

– Vi vill verkligen komma in i garage-känslan och nästan ta garaget hit till museet, säger Maja Björk Lindahl, utställningsproducent för Freddie Wadlings Kabinett.

I samband med utställningen Musiklivet Göteborg 1955-2018 hade museet kontakt med ett flertal artister runt om i staden. Däribland musikern och producenten Henryk Lipp som har ett mångårigt samarbete med Freddie Wadling bakom sig.

– I höstas ringde Henryk och sa “Vi har ett garage som är helt fullproppat med grejer. Vi vet inte vad vi ska göra med alla grejerna”. "Vadå vilket garage?" tänkte vi, säger Maja Björk Lindahl.

gallery_large

Huset som Freddie och hans fru Bella Wadling delade brann olyckligt ner under 2014, men garaget på tomten stod kvar. Sedan de båda flyttade till Långedraget 1994 så hade saker bara stoppats ner i flyttlådor och ställts undan. Och de flyttlådorna hade så småningom hamnat i det här garaget. Efter branden trodde man att allting var borta eller att allt hade gått upp i rök.

gallery_large

Hur mycket av det från huset lyckades man rädda?

– Väldigt lite. Nästan allt brann upp. Jag kan inte riktigt uppskatta hur mycket av konsten som är från 2000-talet, men de flesta foton, brev och andra typer av arkivalier är från tiden innan de flyttade till Långedrag, säger Maja Björk Lindahl.

Museet fick alltså frågan om de kunde vara med och hjälpa till. Tanken från början var att de endast skulle vara med och sortera, dokumentera och komma med tips.

– Vi sa ja utan att veta vad vi sa ja till, säger Maja Björk Lindahl.

De anlände till Freddie och Bellas hus på Långedraget med handskar, kartonger, flyttlådor, en lastbil och en isolerad modul som de kunde sortera materialet i.

– När vi öppnade den här garagedörren så möttes vi av en vägg av flyttlådor. Vi var ändå 8-10 personer från museet som var med och kunde hjälpa till och sortera, men på den dagen vi hade avsatt kom vi ingenstans.

Det krävdes till slut sju tömningar för att rensa garaget från allt som Freddie hade samlat på sig. Redan första dagen insåg man att allt material kunde resultera i en framtida utställning och kort därefter inleddes projektet ihop med Bella, Henryk och Freddies vän och konstnärskollega Carl Michael von Hausswolff.

– Vi kunde inte göra det här på egen hand, utan vi var beroende av deras kunskap. Vi har lyssnat på Bella, Henryk och Micki för att komma fram till vad som ska berättas.

– Det har varit ett samarbete, men vi är ju mer inifrån och Maja och Manne, adderar analys och perspektiv. Så det blir inifrån och utifrån som hela tiden spelar mot varandra och till slut faller det samman till någonting spännande, säger Henryk Lipp.

– Också från ett museiperspektiv är det viktigt att det är från ett museums synsätt eller upplägg. De är ju proffs på det och det är inte vi, säger Bella Wadling och skrattar.

– Vi rör till det och de styr upp det, säger Henryk.

– Ja precis, säger Bella.

På grund av alla historier och anekdoter om Freddie som florerade i garaget bestämdes det tidigt att ett flertal personer, som stod nära Freddie, skulle intervjuas till utställningen.

Bland annat just Bella och Henryk, Carl Michael von Hausswolff, Annika von Hausswolff som Freddie var ihop med på 80-talet, med flera.

– Vi som museum ska inte berätta om Freddie Wadling. Det var aldrig tanken, hans material får tala för sig själv, men också få in alla de här rösterna av de som faktiskt kände Freddie och stod honom nära, säger Marie Wettmark, kommunikatör på Göteborgs stadsmuseum.  

Vad var det mest extrema eller udda som ni hittade?

–  Det är väl mängden som är det mest extrema. Till och med vi som har känt honom i alla dessa år hade liksom ingen aning. Man såg ju att han skapade kontinuerligt hela tiden med koncentrerad närvaro och fokuserad kreativitet. Man såg det bara som någonting han hållit på med, men man förstod inte riktigt att han la det på hög, säger Henryk Lipp.

– Jag visste det. Vi sparade ju högarna, säger Bella Wadling.

Vad var det jobbigaste, kanske från din sida då Bella, som du kände inte kunde vara med i utställningen?

– Jag ville ha med det som kunde visas för alla.

– Freddie han är ju så ofantlig. Det finns ju inte någon levande som kan tala om vem Freddie var. Utan då får man ju ha en del om allting så att man kan tänka själv. Det som är betecknande för helheten, säger Bella Wadling.

– Det här är ju ingen konstutställning, det är mer en titt in i den här kreativa lavafloden som Freddie var, säger Henryk Lipp.

– Och det rann ut, säger Bella Wadling.

För de flesta är Freddie känd framför allt som sångare och musiker. Men materialet i utställningen visar mycket mer av det konstnärliga som inte är lika välkänt.

– Här kommer vi visa mängden och bredden i hans skapande.

gallery_large

– Det är ju någon slags in- och utflöde med grejer. Så i montrarna har vi också samlat serietidningar och magasin, vi har lite skivor där, vi kommer ha VHS, kassetter i en monter. Där får man exempel på hans referenser och inspirationskällor. Vi försökte ta med sådant som vi visste var viktigt för honom. Exempelvis Captain Beefheart, fortsätter Maja Björk Lindahl.

Den 2 juni när utställningen öppnar kommer en minneskväll att hållas i Freddies ära. Artister som Ebbot, Amanda Werne och Graham Lewis kommer tolka låtar som Freddie skrivit.

– Det här är ett av väldigt få tillfällen som vi säljer biljetter, men utan intäkter hade det inte varit möjligt att arrangera den här kvällen. Och om det blir en vinst går den oavkortat till artisterna. säger Marie Wettmark.

– Det blir ingen vanlig konsertkväll utan mer som en happening som pågår hela kvällen, säger Henryk Lipp.

– Även för de som kände Freddie kommer det finnas många överraskningar, säger Maja Björk Lindahl.

– Det ska bli lika kul för oss att se allting när det är färdigt för det finns saker som inte ens jag har sett, säger Bella Wadling.

Kolla in ett galleri från utställningen

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA