KRÖNIKA: Spotify – ett ryggradslöst djur

KRÖNIKA: Spotify – ett ryggradslöst djur

Då ekonomivetenskapen är en gissningslek snarare än en vetenskap har dess representanter hittat på ett eget fikonspråk för att rättfärdiga sin egen existens. Utöver en serie begrepp lånade från militärindustrin har också denna vetenskap något slags dille på djurriket.

Så kallas exempelvis små, snabbväxande bolag för "gasellföretag". Och i den så kallade BCG-matrisen, ett verktyg för analys av företag, ingår begrepp som "kassakor" och "hundar". Hundar är företag med låg tillväxt och låg marknadsandel. Det har till och med gått så långt att en ekonomie doktor på Stockholms universitet gjort sig ett namn på en modell där ett företags "personlighet" likställs med djurtyper för att ge en bild av varumärket. Så beskrivs exempelvis Apple som en tiger ("dynamisk utmanare").

Det är dock få som beskriver företag som springmaskar. Dessa ryggradslösa varelser som orsakar klåda i arslet. Däremot tycks en hel del företag faktiskt stämma in på den beskrivningen. För tillfället tänker jag mest på svansviftaren Spotify.

Först slog de på stora trumman och tog bort XXXTentacion och R. Kelly från deras kurerade spellistor. De förkunnade vitt och brett att det nu skulle bli svårt för sådana som uttryckte kontroverser i sina låtar eller betedde sig illa vid sidan av musiken att få sina låtar representerade. Notera väl att ingen låt faktiskt togs bort från streamingtjänsten. En tid senare, efter massiv kritik, insåg de att det inte alls gick att vara konsekvent med denna svulstiga idé. Så de vände kappan åt andra hållet och kasserade policyn.  

Sedan var det ju det här med Mr Cool och den där pedofil-låten. Några mediefeminister, frikyrkoextremister, SD-hangarounds och nazister gick samman i en omaka pakt och rasade mot en sämre upplaga av typ Onkel Kånkel. Inte nog med det, alla som på något sätt – i något slags avart av Six Degrees Of Kevin Bacon – hade någon form av fjuttig kontakt med Anton Magnusson eller Simon Gärdenfors hotades till livet. Detta gjorde alltså att en man som hade bokat Magnusson (och alltså inte Mr Cool) i rollen som komiker under eget namn till en liten klubb, i en mindre stad i landet, dödshotades. Därtill hotades hans barn. Rimligt.

Men det är klart, de mediepersonligheter som startade detta kan ju givetvis inte ta ansvar för vad en massa galningar tar sig till efter deras kritik. Cissi Wallin blockade alla som hade motsatt åsikt och lutade sig tillbaka. Minns detta när vi kräver att LOL-bollarna Ivar Arpi, Ann Heberlein och varenda jäkla SD-representant ska ta ansvar för sin svans. Eller sig själva. Någon form av stringens får det ändå vara.  

Vad gör då springmasken Spotify i detta fall. Först ingenting. När de sedan märker att det börjar blåsa upp rejält så tar de bort låten. De tar inte bort någon av Mr Cools andra låtar, som knappast är några vaggvisor, utan endast den kontroversiella låten Knulla Barn, som hela drevet handlar om.

"De är ett företag, de får göra vad de vill", mässar alla i kör. Jag vet inte riktigt var de har fått det där snacket ifrån? Sverige är en demokrati styrd av dess medborgare. Företag får göra det vi tillåter dem att göra. Detta är ingen marknadsdiktatur.

Sedan finns det ytterligare problem med att Spotify blivit så ytterst stora och intagit en så pass central roll i musikkulturen. De har fått ett slags arkiv- och biblioteksfunktion i samhället. För många av oss är Spotify det enda sättet att nå musik. Förutsatt att man inte är beredd och har möjlighet att lägga ned flera arbetsdagar på att hitta musiken i fysisk form. Eller är beredd att betala ännu fler prenumerationer för att få tillgång till andra streamingtjänster, som kanske har just den musik man eftersöker.

Vill vi verkligen ha ett musikbibliotek styrt av en springmask? Börja ställ omdömesgilla krav på detta ryggradslösa företag. Inte krav om att än den ena än den andra ska raderas från det kollektiva medvetandet för att mediemänniskor som vill profilera sig i sociala medier kräver det, just nu. Det vore "dynamiskt utamanande" om något.

För övrigt ligger fortfarande nazistiska plojbandet Wåfflor Waffen kvar på Spotify. Ryggrad sökes. Men en svensk kanske tiger när det hettar till på riktigt. 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA