"Allt pekade mot att det skulle gå helt åt helvete"

"Allt pekade mot att det skulle gå helt åt helvete"

När Christian Gabel går in i rollen som 1900 kan lyssnaren räkna med något alldeles extra i instrumental-väg. När 1900 så visar sig på scen tas nästa unika steg. 1900 live har tokhyllats, bland annat av vår egen skribent Janne Hallman som kallade upplevelsen inne på Orionteatern "som Twin Peaks – fast på riktigt" och delade ut full pott. Nu väntar några datum i Sverige och Norge.

– Min plan och idé är att lyckas med konststycket att flytta runt hela denna föreställning, som hittills bara varit stationär. Jag är mer nervös för att allt ska få plats i bilen och att alla musiker och instrument kommer fram, än själva spelandet. Lyckas det är turnén en succé i min bok, säger Christian Gabel till GAFFA.

Hur hade din scenshow sett ut om det inte fanns några begränsningar?

– Ungefär likadan show men med bättre väskor att frakta runt allt i. Det ser verkligen inget vidare ut när allt är nerpackat. Som en ambulerande återvinningscentral ungefär.

Christian Gabel ser du även i Bob Hund och sedan tidigare bakom Thåström. På frågan om vilken som är världens bästa liveakt just nu sitter svaret långt inne.

– Det är lite min lott i livet att inte vara där det händer. Går sällan på konserter som jag tycker lyfter över medelmåttigt men det verkar som om folk runt omkring mig titt som tätt lyckas pricka in spelningar som är helt magiska. Så jag har ingen vidare koll känner jag. Har dock sett Nick Cave & The Bad Seeds ett par gånger senaste åren och de är ju i verklig högform nu.

Artikeln fortsätter under videon.

Vad har varit ditt största konsertögonblick?

– Vi spelade med Bob Hund i Spanien för några år sedan och hade lånat in en kör på plats som inte kunde svenska men hade övat in texterna fonetiskt. Vi hade knappt någon tid att repa innan spelningen så man var oförberedd på hur det skulle låta. När vi spelade visade det sig att de hade repat in egna körstämmor som var helt magiska som de levererade med totalcharmig spansk brytning. Hör fortfarande de där stämmorna i huvudet när vi spelar låtarna.

Vilket är din galnaste ögonblick då?

– Jag såg Faust för några år sen. Det var mycket märkligt. Alla i bandet såg ut som karaktärer Jan Lööf hade hittat på. De hade en cementblandare på scen och hade lånat in två tjejer som stod och strök skjortor tills de plötsligt började vråla rakt ut. Sångaren drog vid nån punkt fram en motorsåg som han drog igång och började såga i en oljetunna och svänga vilt över huvudet på publiken. Allt pekade mot att det skulle gå helt åt helvete. Jag var rädd på riktigt, det har jag aldrig varit på en konsert vare sig före eller efter.

Om du skulle jämföra ett 1900-gig med en film, vilken blir det och varför?

– Ja jag har ju aldrig sett någon 1900-spelning själv, har ju haft fullt upp med att spela. Men det är ändå svårt att jämföra som om det vore olika saker, konserten är ju en sorts film i sig men ändå inte.

Här ser du 1900 framöver:

03 okt OSLO (NO) Vulkan Arena
04 okt MALMÖ Inkonst
05 okt GÖTEBORG Stora Teatern
06 okt GÖTEBORG Stora Teatern - KÖP BILJETT

LÄS OCKSÅ: Jonas Sjöstedt i hiphop-musikal


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA