Månadens magasin

Läs online | Prenumerera här

Du är inte inloggad  Logga in / Ny användare
Artikel / Interview / Söndag 2011-08-07 14:46

Shabazz Palaces söker djupet

Sub Pops första hiphop-släpp har sökt sig bortom influenser men är utsmyckad med arabiska symboler. GAFFA har pratat med hiphopens för närvarande mest intressanta språkrör.

I ett USA som ständigt verkar vara på väg att implodera och vars kollektiva intolerans ökat chockartat de senaste åren har Ishmael Butler utan att blinka låtit legendariska indiebolaget Sub Pop släppa Shabazz Palaces debutalbum, som bolagets första hiphop-släpp någonsin. Han ser inte samarbetat som någonting konstigt, eller någonting särskilt anmärkningsvärt. Han verkar inte heller lägga någon större vikt i att samma människor som släppt "Bleach" och "Give Up", samt aldrig jobbat i närheten av hiphopens väldigt kritiska sfär, utan några tveksamheter snappade upp hans anonyma gäng för att släppa "Black Up".

– Mycket av det där är bara föra att snubbar som skriver inte tänker så långt, de söker enkla anekdoter. De undersöker aldrig vad som finns där under, och som du sa: vad Sub Pop är, det är ett musikbolag. Om du pratar med Mudhoney, the Helio Sequence eller Dum Dum Girls, de tycker inte att deras musik är likadan. De tycker ju inte att vi sitter under samma tak och det heter just detta. Sub Pop, och vi som musikälskare, väljer musik vi gillar, artister vi tycker om, och det är en genrelös grej. "Detta är första rapgrejen på Sub Pop, hur fan ska vi göra?", den tanken kom aldrig upp. Det är inte riktigt vår grej. 

Med en sakta, släpande, ständigt utvecklande röst pratar Ishmael Butler lugnt, behärskat, med säkerhet. Inte predikande men informerande, som om han känner av det genuina intresset på andra sidan luren. Han visar sig snabbt vara en intelligent man som inte ser på musik som någonting annat än en naturlig del av sitt liv. Shabazz Palaces är Ishmael Butler lika mycket som Ishmael Butler och hans kumpaner är Shabazz Palaces, och någon vidare förklaring till den intrikata hiphopen som återfinns på "Black Up", eller ingående kontemplationer kring valet av skivbolaget, eller diskussioner om genrer, finner Seattle-gruppens språkrör inget större intresse i.

– Vi skapar musik. Det är vad vi gör. Ni som skriver presenterar er själva som talangfulla betraktare, ni är lyssnare, människor som förstår detta och kan sätta saker i kontext, vare sig det är sociala, historisk eller musikalisk kontext, eller hur? Vi har gjort vår del, nu får ni göra er. När ni sedan vill ha en intervju så ställer ni nio gånger av tio frågor som ställts, som redan är tillgängliga för er, eller ber om information som ni borde komma fram till själva, om ni verkligen besitter den talang ni ofta hävdar att ni gör. typ att ni tänker "nu är detta ute, nu ska vi kritisera det", och då ska ni ju göra det. För mig är den kritiken, de gånger det syns att kritikern faktiskt vet någonting som i detta samtal du och jag har nu, mycket mer värdefull än en planlös utfrågning. Jag är mycket mer intresserad av när människor som dig själv går rakt ner i det hela och snackar om känslorna, vad musiken gör med dig när du lyssnar. Det är inte så att jag vägrar göra intervjuer, men se skillnaden: de på Pitchfork har många ord, men det enda texten handlar om är vad jag sa. Ingenting annat. Ingen berättelse, inget djup, ingenting. Jag vill inte ha det så.

En spirituell grej

Shabazz Palaces två första släpp var bägge utsmyckade med arabiska symboler. namnet talar för sig själv. Och influenserna pekar mer mot Afrika och Mellanöstern, mer mot den amerikanska södern och jazz än mot annan modern hiphop. Men det är ytterligare ett ämne Ishmael Butler stirrar misstänksamt på.

– Att påstå att inspiration kom från det ena eller det andra, det är bara billigt. "Black Up" är en del av mitt liv, det är en spirituell grej som skapades där och då, det intresserar mig inte att prata om vad som skapade det, eftersom jag själv inte vet och, jag har ingen auktoritet att prata om det.

Och Ishmael Butler är övertygande, bestämd: vill han inte prata om inspirationer eller tanken bakom finns det heller ingen anledning att göra det. Ishmael Butler och hans Shabazz Palaces tänker inte förklara någonting. "Black Up" får tala för sig själv.

Följ Shabazz Palaces Tryck på hjärtat

Shabazz Palaces till Sverige
2012-05-11 (nyhet)
Shabazz Palaces: Black Up
2011-07-06 (recension)
Tipsa en vän
0 kommentarer. Vad har du att säga?
Sortering:

Logga in för att kommentera.