Månadens magasin

Läs online | Prenumerera här

Du är inte inloggad  Logga in / Ny användare

Något på (framgångs)spåret

På ett år har han hunnit uppträda på P3 Guld, spela in och turnera med Timbuktu, få skivkontrakt samt skapa den egna fullängdaren "Album". Albin Gromer har upptäckt hur man får saker att hända.

GAFFA | Av Ametist Azordegan
Lördag 2012-02-11 12:55
Foto: Bascar Photography

– Det har varit ett väldigt utvecklande år på alla sätt och vis, och dessutom väldigt kul. Jag märkte att jag kanske kan leva på musiken när jag i våras blev uppsagd från det t-shirtföretag jag jobbade på. Först blev jag upprörd men sen märkte jag att alla på skivbolaget sa att det var bra att jag blev av med jobbet. Då började jag fundera kring att det kanske var så, för jag hade ju spelningar. Och sen märkte jag att det faktiskt löste sig med räkningarna ändå.

Allting har gått rätt fort för Albin Gromer. Han fick radiorotation på sin första och andra singel från sina två första ep:s och med det följde ett liveuppträdande på P3 Guld-galan.

– Det var skitkul, det var fett, säger Albin. Men jag var inte förvånad över att P3 valde mig som liveakt för galan. Inte för att vara kaxig men jag förstår varför de tyckte att jag skulle funka där. Jag minns däremot att jag var helt tankspridd en vecka innan det uppträdandet för jag fattade aldrig vad som hände liksom. Innan dess hade jag känt att jag ville byta samarbetsfolk, vilket jag senare fick göra genom Timbuktu som introducerade mig för hans egna förläggare. Då kändes det som att jag satt med de stora, det hela kändes på riktigt och ledde till ett skivkontrakt. Jag har själv aldrig haft bråttom med att jaga ett stort bolag utan har känt att när tiden är inne så är den det, det är egentligen helt sjukt att det har hänt nu. Jag har nog haft lite tur också, det finns många som har kämpat väldig länge för att nå det som har hänt mig det här året. Men jag har ju såklart talang också, det har jag. 

Under Timbuktus vingar

När Timbuktu drog ut på sin sommarturné 2011 fick Albin Gromer följa med för att dels agera förband men även ingå i liveuppsättningen vid sidan om bandet Damn!. Det blev ett 20-tal spelningar i Sverige och Norge och sommaren visade sig innebära nya upplevelser och lärdomar för honom.

– Timbuktu är fantastisk, han har ofta med sig folk på turnéer som han tycker är bra och det tycker jag är en helt fantastisk inställning. Jag tror framförallt att jag med den upplevelsen insåg att detta är värt att satsa på. Jag lärde mig också att köra samma set flera gånger om lika tajt och behålla peppen vilket jag tidigare har haft svårt för men nu insett värdet av. Jag förstår nu att det handlar om att bjuda på sig själv och våga ta ut svängarna. Förhoppningsvis gör jag det mer nu till våren när jag ska ut och turnera själv, att jag vågar tänka att saker inte är pinsamma för då blir det ju pinsamt för alla, säger Albin.

– Ja, jag har mognat. Det här med att våga hålla på material och inte bara släppa ifrån sig låtarna, det är också något jag lärt mig. Tidigare trodde jag inte det spelade någon roll och insåg inte att det var värt att ta planeringsdelen av musiken på allvar. Jag har dessutom insett att om man har ett samarbete och en plan framför sig som inte känns särskilt bra måste man våga säga nej. Att man måste lita på sin magkänsla och inte bara flyta omkring utan någon idé om sig själv.

Albin Gromer berättar att året som gått också har inneburit inblick i musikbranschen och artistkarriärens dynamik.

– Jag har fått in rutinerna nu. Jag tror att jag numera ser att man faktiskt kan göra det man vill. Jag minns att när P3 Guld hände, Timbuktu hörde av sig angående turnén och allting började rulla på så kändes det nästan som att ett hemligt musikbranchsällskap hade stått någonstans på ett slott och gjort nån konstig ritual som tillät mig att komma in i sfären. Men så är det ju såklart inte. Har man bara rätt folk omkring sig och alla styr åt samma riktning är det mycket enklare att få saker gjort. Man kan till exempel känna att man står på punkt noll och en turné som man vill genomföra är abstrakt och långt borta. Men egentligen är det så att om man är ett gäng som repar och ser till att göra det ordentligt så behöver man någon som bokar in en och ser till att man får spela. Jag har upptäckt hur man får saker att hända.

Bland alla nya insikter verkar ett element ha varit konstant hos Albin och det är en stark tillit till sin musikaliska smak och bedömning, och ett förtroende för den egna talangen.

– Det är svårt att låta ödmjuk men jag har alltid litat på mitt eget öra, ända sedan jag började med musik har jag litat på att om jag tycker något är bra så tycker andra det också, säger Albin. Jag har ett självförtroende. I vissa ögonblick tycker jag att "fan vad fett det jag precis gjorde är" och det är liksom aldrig förljuget utan helt och hållet sant. Jag litar alltid på den känslan som kommer när man sitter i studion, har världens flow och känner sig sjukt peppad. Då brukar det vara sant att det man gjort är bra, ja den känslan går faktiskt att lita på. Jag har ju gjort musik med Timbuktu nu, och det har jag absolut sett att jag ska göra en dag, absolut ... men att det skulle hända nu kanske jag inte trodde. Att kunna lita på att man är bra är lika viktigt som talang. Sen tycker jag såklart inte att allt jag gör hela tiden är lika bra.

Det var tänkt att Albin skulle släppa sitt debutalbum för ett år sedan, men den planen slopades helt.

– Det höll inte, jag var inte överens med hela idén kring albumet så jag valde att skrota alla låtar och börja om på nytt. De låtar som skulle vara på den skivan var nästan tre år gamla och jag slängde alla utom Härinne hos mig som fick vara kvar. Jag plockade lite andra låtar jag gjort senaste året och började skriva på nya. Vissa av låtarna på Album är bara två månader gamla ungefär, säger han.

Albin beskriver hur han inför det kommande albumet tänkt och jobbat lite annorlunda än tidigare.

– Till den ursprungliga skivan som jag slängde hade jag bara tänkt ett elektroniskt sound men jag kände efter ett tag att jag hade målat in mig i ett hörn. Så jag har tagit med mig det elektroniska men ändå varit helt fri med hur det ska låta. Jag har också börjat göra fler tagningar för varje låt vilket är en utveckling för mig. När jag jobbat med mina två tidigare ep:s så har det varit så att jag bara släppt låtarna när jag gjort dem och tänkt att "det blir väl bra". Men nu har det varit lite tvärtom att jag tänkt att "det måste bli bättre". Jag har gjort flera tagningar och gått in låten igen. Annars brukar jag vara rätt lat och köra på det första jag gjort.

Ny våg av soul på svenska

På senare år har det svenska språket plötsligt fått ny status inom svensk soul. Albin Gromer tillhör en av de första artisterna tillhörande den nya generationen svenska soulartister som åter premierade svenskan. Det här medförde att han tidigt jämfördes med Kaah som blåste nytt liv i ung och urban soul på svenska i början av 2000-talet.

– Nej jag blir inte trött på Kaah-liknelserna, han är en legend som jag ser det. Just det här med att använda svenska språket och inte vara töntig ... i min värld var han den första som faktiskt fick det att funka. Han fick det att låta unikt och svängigt och det försöker jag också göra.

Debutalbumet Album släpptes den 10 februari och gästas av producenterna Salem Al-Fakir och Saska Becker på ett spår. Övriga låtar har Albin skrivit och producerat själv.

– Att albumet är klart känns som ett bokslut, men också början på något nytt. Nu ska jag göra en riktigt sammanhängande turné, vi har en tydlig plan och jag vet att jag får spela varje helg i mars till exempel. Det kommer bli spännande, en egen turné är så sjukt fett. Och jag hoppas på festivaler under sommaren.

SIDESTORY: Albin Gromers drömsamarbeten

Timbuktu:

­– Det har ett så sjukt högt symboliskt värde då jag är från Malmö och har sett honom på varenda Malmöfestival han uppträtt på, och han är överfet.

D'Angelo:

­– Men honom vill jag inte röra överhuvudtaget, honom kan jag bara inte förstöra.

Kanye West:

– Det är en dröm att jobba med honom, men han får komma till mig såklart, haha!

Följ Albin Gromer Tryck på hjärtat

Svensk pop till Borlänge
2012-03-28 (nyhet)
Tipsa en vän
0 kommentarer. Vad har du att säga?
Sortering:

Logga in för att kommentera.