Månadens magasin

Läs online | Prenumerera här

Du är inte inloggad  Logga in / Ny användare

Diás Nordicos – nordiska dagar i den spanska huvudstaden

Fem nordiska band spelade i Madrid i helgen, bland andra danska Turboweekend och svenska Lilla Sällskapet. GAFFA var där och rapporterade.

GAFFA | Av Lars Rönn Olsen, Översättning: Andreas Hallén
Torsdag 2012-09-27 13:10
Foto: Eljamar

Se bilder från arrangemanget här.

Den månadslånga spanska kulturfestivalen Diás Nordicos presenterar för tredje året i rad, förutom nordisk film, konst och design, även tre dagar med nordisk musik. Att festivalen arrangeras mitt i den ekonomiska krisen vittnar om en passion för kulturella aktiviteter. För även om det kan satsas mindre pengar så lever och frodas ändå samtidskonsten på bästa sätt i den spanska huvudstaden. Den är inte heller gömd i någon mörk, underjordisk miljö som man kunde förvänta sig, utan i allt högre grad öppen och fri för allmänheten.

Ansvarig för festivalen är Zona de Obras, en spansk tidskrift tillägnad nordisk design, konst och musik, och de båda eldsjälarna Daniela Rossi och Ruben Scaramuzzinos hjärtebarn. Rossi och Scaramuzzino förkroppsligade för första gången fascinationen för nordisk kultur med Dias Nordico under 2009. En fascination som, utöver det estetiska, också är förankrad i en beundran av de gemensamma strukturella aspekterna av nordisk kultur, såsom de administrativa tillvägagångssätten för kulturevenemang, samt en, i jämförelse med spanska förutsättningar, generösare konst- och kulturåtgärd, säger Rossi.

Sedan dess har festivalen vuxit stadigt och ägde i år rum i en större miljö i Art Village Matadero - en före detta köttstad som nu omvandlades till ett rått och visuellt tilltalande centrum för samtida konst. Kaktusar och ormbunkar växer fritt inne i Nave de Musica, den unika byggnaden där scenen inrättades, och planteringen står i skarp kontrast till tegel, rör och olika metallkonstruktioner vars föregående funktion är okänd. Dessutom huserar Nave de Musica ett antal provisoriska utformade trähus, som bland annat är hem för Red Bull Music Academy - en inspelningsstudio som får användas gratis av stadens musiker.

Cirka 2 500 personer hade hämtat en gratis biljett till torsdagskvällen och stod troget i kön som sträckte sig hundratals meter runt en frigående utställning av finländsk fotokonst utanför Nave de Musica. Som ett bevis på värdet av fria kulturevenemang fick det engelska bandet The Primitives avbryta en konsert dagen efter festivalen på grund av bristande biljettförsäljning. I skarp kontrast var det bara 800 av de 2 500 besökarna vid Dias Nordicos som hade möjlighet att se isländska Kúra och danska Turbo Weekend på nära håll, men det fanns inga spåra av sura miner denna varma höstkväll. De som inte kom in tog istället tillvara på möjligheten av att njuta av musiken och atmosfären utanför den halvöppna byggnaden som snart skulle utgöra ramen för en levande fest.

Isländska Kúra öppnade festivalen med sin karaktäristiska, melankoliska triphop, tillsammans med element hämtade från dubstep och shoegaze, och i takt med att konserten fortskred även med utomordentligt energiska och dansanta syntpopiga utbrott. Samspelet mellan det introverta och extroverta föll mycket väl ut med den festliga folkmassan och Kúra serverade en väl uppvärmd publik till danskarna i Turboweekend. Eftersom takten trappades upp under kvällens andra konsert, växte stämningen exceptionellt. Energimässigt sett är Turboweekend en tour de force inom dansk musik och bandets första besök på den spanska festivalen gick över alla förväntningar. Kvartetten har en sällsynt förmåga att engagera även den minst dansanta publiken och den egenskapen använd på en betydligt mer "rörlig" skara resulterade i en formidabelt stämningsfull första kväll på Dias Nordicos.

Mer än 3 000 personer hämtade biljetter till festivalens andra dag, som bjöd på musik av norska Hanne Kolstø, finska Husky Rescue och svenska Lila Sällskapet. Albumaktuella Kolstø skriver välkomponerade poplåtar på sin imponerande stora Casiokeyboard. Med hjälp av festivalens PA-system samt en lejd trummis gav Kolstø de impulser som behövdes för att upprätthålla den fredagstända (och alltjämnt Carlsbergdrickande) publiken med sina annars avslappnade syntslingor. Scenen var beredd för Husky Rescue, som tidigare på dagen hade underhållit festivalens yngsta deltagare med en spontan barnkonsert i ett närliggande café. Bandets varma, filmiska popestetik var en kraftig kontrast till de andra artisterna, men Husky Rescue är en grupp av erfarna festivalmusiker som imponerade med ett engagerande och säkert kort. Kvällen avslutades med svenska Lilla Sällskapet – festivalens enda nordiskspråkiga band. Med deras 80-talsinspirerade electro representerar duon den mer dynamiska delen av kvällen musikaliska spektrum och var därför det självklara finalnumret på den andra dagen. Men trots en mycket aktiv insats nådde Lilla Sällskapet aldrig riktigt förbi scenen och publiken tunnades långsamt ut. En stor del av charmen med Lilla Sällskapet ligger i låtskrivandet – ett element som uppenbarligen gick över huvudet på de flesta närvarande den här kvällen.

Det var ett par otvetydigt nordiska musikdagar i Madrid. Få av de tillfrågade i publiken var dock bekant med artisterna innan festivalen, men Diás Nordicos har ändå blivit en professionell myndighet och en betrodd garant för kvalitet - en position som har allt annat än försämrats efter årets festivalupplaga. Om det var den nordiska kvaliteten eller det faktum att festivalen var gratis som fick publiken att strömma till är osäkert, men ett som i alla fall är säkert är att den välorganiserade presentationen av skandinavisk musik lämnade de nyfikna spanska åskådarna synligt upphetsade

Planeringen för nästa års upplaga av Días Nordicos är redan i full gång. Även med den ambitiösa visionen att expandera festivalen till flera platser i Latinamerika, liksom att kompensera utökandet med en spansk musikfestival på dansk mark. Denna kompromisslösa inställning till musik, trots den krisdrabbade ekonomin, förklarar Daniela Rossi med en djupt passionerad spridning av kulturen som en väsentlig beståndsdel i den moderna civilisationen. Men varför så centrerad kring musik? "Eftersom musik är livet", säger Daniela Rossi med ett eftertänksamt leende. Och efter två dagar av Diás Nordicos kan man bara hålla med henne.

De musikaliska bidragen utses av ROSA – Dansk Rock Samråd (Rosa) för Días Nordicos- festival.

Följ Diás Nordicos Tryck på hjärtat

Följ Lilla Sällskapet Tryck på hjärtat

Följ Turboweekend Tryck på hjärtat

Tipsa en vän
0 kommentarer. Vad har du att säga?
Sortering:

Logga in för att kommentera.