Månadens magasin

Läs online | Prenumerera här

Du är inte inloggad  Logga in / Ny användare

I skuggan av The Joshua Tree

The Killers säregna blandning av det organiska, det maskinlika, det brittiska och det amerikanska har hittills gett bandet full pott hela tre gånger och nu står fjärdealbumet för dörren. GAFFA har varit med och förhandslyssnat i Las Vegas.

GAFFA | Av Tobias Hoi
Lördag 2012-09-29 15:21

"WELCOME TO THE fabulous Las Vegas" står det med stora och färgglada bokstäver på en enorm neonskylt på stadens berömda huvudgata The Strip. Det är ett passande välkomnande till de 40 miljoner turister, som årligen rullar in i Sin City – världens största spelhall, en megadekadent, lyxig och för många en mycket underhållande stad av ljus, kitchiga kopior av kända landmärken från New York, Paris, Rom, Egypten, Venedig … samt besynnerliga Elvisimitatörer i rosa Cadillacs. Staden, som är groteskt utplacerad mitt i den karga, fascinerande och stekheta Mojaveöknen är uppbyggd med maffiapengar, men har på senare år blivit mer uppstyrd och lockar numera både barnfamiljer och hårdhudade spelmissbrukare. Förutom ett antal hotellkedjor, lyxbutiker och kasinon bjuder staden dagligen på ett stort urval av grandiosa shower, dels i cirkus- och burleskgenren, dels från världsartister som Elton John, Celine Dion, Rod Stewart och Garth Brooks. För den ovane kan ett besök leda till en smärre kulturchock, men för medlemmarna i The Killers är det hela vardagsmat.

– Vi är ju vana vid det här. Det var inte förrän vi blev äldre och besökte andra platser som det gick upp för oss att det normalt sett inte finns spelautomater i stormarknaderna och lättklädda damer överallt, säger sångaren och keyboardisten Brandon Flowers.

GAFFA träffar honom och basisten Mark Stoermer i bandets egen studio Battle Born, som har fått ge namn åt den kommande skivan. The Killers är stadens främsta bidrag till rockhistorien, vilket faktiskt är rätt slående med tanke på bandets stilmix med glamorösa, färgglada och ofta episka uttryck i både musik och kläder. The Killers har Vegas i blodet.

– Mark och jag gick på samma skola på högstadiet, så det är här vi hör hemma, säger Flowers, som trots sin status som rockstjärna och med sina blygsamma 31 år på nacken, är en gift trebarnsfar. Han känner sig ändå ung fortfarande, och det märks emellanåt i hans texter.

– Nu har jag passerat 30-strecket och på pappret är jag både vuxen och stadgad, men om sanningen ska fram känner jag mig inte som en riktig man ännu, medger Brandon med ett skevt leende.

Stora gester

Det råder annars sällan brist på testosteron och stora gester i The Killers värld. Som utsett till bästa brittiska band i USA fick The Killers en flygande start 2004 när albumet Hot Fuss, med singeln Somebody Told Me i täten, skördade guld på båda sidor om Atlanten. Året dessförinnan hade singeln Mr Brightside varslat om ett kommande stjärnskott. För ett band som inspirerats av syntiga toner à la New Order, Duran Duran och The Cure, gitarrbaserad rock och glättiga pophits, var debuten Hot Fuss en rejäl explosion, inte minst i England, där albumet sålde sex gånger platina.

– Vi har aldrig glömt våra brittiska rötter,  trots att vi verkligen påverkas av den amerikanska kulturen och allt det nya som kommit  på senare år. Men vi startade under en tid när vi passade in väldigt väl, precis som Franz Ferdinand, som just hade släppt Take Me Out.

Ömsesidig kärlek

Och kärleken till den brittiska musiktraditionen är besvarad. Robbie Williams har sjungit verser från The Killers på scen, precis som jättarna Coldplay och U2, när de spelat i Las Vegas, med medlemmarna i The Killers i publiken. Två band, vars ofta episka musik inspirerat kvartetten från Vegas. Eller vem kom egentligen först, hönan eller ägget?

– Jag skulle vilja påstå att det är Coldplay som har lyssnat på oss, filosoferar Flowers busigt. Han å sin sida citerar gärna de irländska legendarerna i U2.

– Jag läste nyligen ett citat, som jag tyckte var så bra. Ingen annan skiva har lyckats överglänsa The Joshua Tree, som släpptes 1987. U2 är mästarna, giganterna och sedan tog de Mojaveöknen med storm, säger Brandon Flowers och Mark Stoermer enhälligt. (På The Joshua Trees omslag har Bono och hans kompanjoner förevigats av fotografen Anton Corbijn i Death Valley – en av jordens varmaste platser – några timmars bilfärd från ökenstaden Las Vegas).

The Boss

The Killers andra albumomslag refererar också till staten Nevada, och fotografen är återigen Anton Corbijn.

– Sam's Town  är ett hotell och kasino här i Las Vegas. Jag kunde se deras neonskylt från mitt tonårsrum, säger Mark Stoermer.

Och det är enligt Brandon Flowers inte det enda som minner om USA på den skivan.

– För min del var den skivan ett försök att påvisa våra amerikanska influenser, inte minst Tom Petty, Tom Waits och naturligtvis Bruce Springsteen.

– Här har vi verkligen en spretig mix av inspirationskällor. En låt som Bling är till exempel som Depeche Mode goes americana, fyller Mark Stoermer i.

På uppföljaren, som blev en nästan lika stor succé som debuten och som innehåller den storslagna rockhymnen When We Were Young, står gitarrerna i fokus. Under den här perioden satte bandet bo i Battle Born-studion, där tredje albumet Day & Age spelades in tillsammans med producenten Stuart Price och släpptes 2008. I samma veva gavs även b-sidealbumet Sawdust ut. På Day & Age fick gitarrocken ge vika för pop- och synthslingorna. Skivan blev även den en stor framgång, framför allt gick det bra för singeln Human.

Alla utom Timbaland

– Vi experimenterade en hel del och försökte hitta andra sätt att uttrycka oss på, vilket till stor del var Princes förtjänst. Vi turnerade i två år efter Day & Age, sedan spelade tre av oss fyra in soloalbum och nu är vi nästan klara med Battle Born. alla våra album har tillkommit som en naturlig reaktion på föregående platta, och som jag ser det är den nya skivan inget undantag. det är som en röd tråd som går från våra första demos fram till idag. Vi har jobbat med flera olika producenter (Steve Lillywhite, Stuart Price, Brendan O'Brien, Damian Taylor, Daniel Lanois, samt ytterligare fler på mixarna, reds. anm.) Man kan säga att vi har jobbat med alla andra utom Timbaland, ler Flowers och fortsätter:

– Vi ville prova folk med olika kompetens och möjligheten att göra det har gett oss många fina erfarenheter. Ta till exempel Steve Lillywhite, med band som U2 och Rolling Stones på cv:t. Han var så entusiastisk att man hade kunnat tro att han jobbade med sin första skiva någonsin. Sammantaget blir det ett väldigt mångsidigt album med en stor blandning av instrument, och där finns både lugnare och mer tempofyllda låtar. Vi har arbetat med skivan i över ett år och detta är vårt första skivsläpp på nästan fyra år. Det känns bra att äntligen komma med något nytt. Vi tror stenhårt på låtarna, avslutar Brandon Flowers förnöjt.

Bonusfakta: The Killers – 15 MILJONER ALBUM SENARE

– De har sålt 15 miljoner album, varav sju miljoner ex av Hot Fuss

– De har vunnit NME:s pris för bästa utländska artist tre gånger

– Vid Brit Awards 2006 fick de pris för bästa utländska band och bästa utländska album för Sam's Town

– Mr Brightside blev vald till årtiondets låt av lyssnarna på brittiska rockradiokanalen xFM

– 2009 valde magasinet Rolling Stones amerikanska läsare Sam's Town till decenniets mest underskattade album

– De blev trea på Amazon.uk:s lista över årtiondets mest sålda artister

– De har deltagit i Product Red-kampanjen, vars syfte är att bekämpa aids i Afrika

– De spelade i Vita Husets trädgård den 4 juli 2010

Följ The Killers Tryck på hjärtat

Vilken är årets jullåt?
2013-12-05 (nyhet)
Tipsa en vän
0 kommentarer. Vad har du att säga?
Sortering:

Logga in för att kommentera.