Plàsi först ut att skriva på för app-baserat skivbolag

Plàsi först ut att skriva på för app-baserat skivbolag

För fyra veckor sedan lanserade skivbolaget Amuse sin musik-app. En gratis-app som ska göra det enklare för osignerade artister att komma ut på på den digitala marknaden och öka chanserna att få sina låtar sajnade. 

– Detta är redan en modell som används av skivbolagen, bara det att ingen har gjort den där digitala biten som vi gör tidigare, säger Diego Farias som är VD för Amuse till GAFFA.

Diego Farias menar att historiskt sett har skivbolagen jobbat med talangscouting, något bolagen investerar nästan 25 procent av sina tillgångar i för att hitta nya artister och ny musik. 
Amuse jobbar då på ett annat sätt. 

När en artist laddat upp sin egen låt, sprids den via Amuse till hundratals musiktjänster, där artisten är garanterad 100 procent royalties. Det Amuse då kan se är all konsumtionsdata som beskriver hur folk lyssnar på låten och baserat på den datan skapar skivbolaget en bild av uppkommande artistprojekt som kan vara intressanta att jobba med. 

Går allt vägen och de gillar bandet, erbjuds ett licensavtal, där en del av intäkterna går till Amuse.

Amuse har ett smart system och metod som identifierar låtar som de tycker känns spännande att kunna få jobba med. Det är nödvändigtvis inte låtar som sticker iväg i streaming-lyssningar utan det finns en rad andra kvalificerade faktorer som bestämmer om de ska en låt under sina vingar.

Jag har tidigare läst att ni jobbar med en sorts algoritm för detta, vad är det för algoritm som känner igen en hitlåt?

– Det finns ingen algoritm som känner igen en hitlåt. Det våra algoritmer gör är att de letar efter konsumtionsbeteenden bland den datan vi har, så vi letar efter låtar som folk tycker om, säger Diego Farias.

Mikael Bitzarakis, eller Plàsi som han kallar sig som artist, är en av de första två som har blivit sajnade av Amuse. 

– Vi hade några gemensamma bekanta, så jag fick tillgång till en beta-version av appen och testade den och därefter var de intresserade att arbete på ett mer utvecklande sätt. 

Hur känns det att var en av de två första artisterna som blir sajnade av Amuse?

– Känns jätteroligt, speciellt då jag tycker det är intressant med entreprenörskap. De gör ett bra jobb och jag blir lite av en del på deras resa som första signerad, så det ska bli kul att följa dem. 

Vad kommer detta göra för dig?

– Det har redan gjort väldigt mycket för mig, de har ju mycket större kontaktnät än vad jag har. Jag jobbar ju utifrån de medel jag har och den publiken jag lyckats skapa kring Plàsi. Det går ju att göra en hel del som independent-artist, men ska man ta nästa steg, så är de bitarna svårare att göra helt själv. Så i mitt fall kändes det väldigt passande att börjar jobba med flera, i detta fallet Amuse.

Ditt artistnamn är grekiska för skapande, vad är det du vill säga med det, mer än att du skapar musik? 

– Hela mitt liv har handlat om inspiration och energi av att skapa nya grejer, allt från digitalmarknadsföring till musik. Jag älskar den här första biten när man skapar något nytt. Så då hitta jag det här ordet Plàsi, som är gammelgrekiska ordet för skapande och det är det som beskriver mig bäst som person.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA