GAFFA Photo Awards – här är årets bästa musikbilder

GAFFA Photo Awards – här är årets bästa musikbilder

Det handlar om att fånga ögonblick, inte de lättaste av uppgifter. Vi bad landets alla musikfotografer – proffs som nybörjare, att vara med i GAFFA Photo Awards för att nå ut med sina bilder och visa oss hur musikåret varit i stort. Resultatet var på många sätt imponerande. Det har fotats rocklegendarer, nya talanger, fanatisk publik och massvis av minnesvärda ögonblick.

Nytt för i år är att alla vinnare, tvåan och trean i varje kategori får hänga sina bidrag på Scandic Europa och HAK i Göteborg. Hotellet har tidigare arbetat med ett offentligt galleri för kreativa konstnärer inom genrerna fotokonst, gatukonst och modern konst. Utställningen öppnas med en vernissage onsdagen den 17 oktober. Här hittar du mer info om vernissagen

Här nedan är årets vinnare i GAFFA Photo Awards: 

ÅRETS MUSIKFOTO / ÅRETS LIVEBILD – 1:A PLATS – KRISTIN CARLSSON

gallery_large
 
Juryns motivering (Lucas Englund och Scandic Europa): 
 
– Med en kraft som förlöser känslan av att besöka en livekonsert som man stått allt för länge i kö till. En bild som fångar den explosiva kraften av ett helt publikhav. Man har lagrat den energin, fångat den på bild och låter oss andra vara delaktiga i den upplevelse som pågår just nu. Bilden är talande för oss, den drar oss in, den drar oss med.

 

Fotografens egna ord:

– Jag hade försökt förbereda mig hyfsat inför Imagine Dragons spelning i Globen, kikat på setlists samt lite klipp och sett att om de följde samma mönster som tidigare skulle en av låtarna vi fick fota innehålla konfettiregn. Jag satte fokuset på Dan Reynolds precis innan kanonen väl drog igång, sedan var det ingen idé att försöka ställa om skärpan med luften full av konfetti. Särskilt inte när det efter några tryck hade landat en hög med små pappersbitar på linsen. Men då hade detta ögonblick redan präntats in och jag kunde lugnt fokusera på resterande tid i diket, vetandes att jag i alla fall skulle komma därifrån med en höjdarbild.

2:a plats – Felix Johnny:

gallery_large

3:e plats – Björn Olsson:

gallery_large

ÅRETS PUBLIKBILD – 1:A PLATS – GEORGIOS GRIGORIADIS:

gallery_large
 
Juryns motivering (Rebecka Bjurmell):
 
– Fotografen visar att han har känsla för komposition. Bilden har ett skönt fokus och djup. Huvudmotivet är fångat i ett ögonblick vilket förmedlar en levande känsla som är viktigt i just dessa typer av bilder.

 

Fotografens egna ord:

– Bilden är tagen från spelningen med Judas Priest på Sweden Rock Festival. En festival som lockar många hårdrockare av olika åldrar. Det är häftigt att se hur hårdrocken enar människor med olika bakgrund och i olika åldrar. Man kan se tre och ibland till och med fyra generationer på samma festival. Här var ett ungt fan av Judas Priest, ett band som bildades säkert mer än 40 år innan han föddes. Fantastiskt!

2:a plats – Felix Johnny:

gallery_large

3:e plats – Human Golmohammadi:

gallery_large

ÅRETS PORTRÄTT – 1:A PLATS – CHRISTIAN CHRISTENSEN:

gallery_large
 
Juryns motivering (Emma Svensson): 
 
– Ett porträtt är till för att berätta om personen som avbildas. För att förtjäna att utses till årets porträtt i GAFFA har jag också letat efter ett modernt uttryck. Jag vill bli intresserad av personen på bilden samtidigt som uttrycket också behöver vara intressant. Någonting behöver fånga mig som betraktare. Här tycker jag att man lyckas med det. Varmt möter kallt, hårt möter mjukt. Det är stora kontraster och attityd.
 
Fotografens egna ord: 
 
– "Det är många som inte gillar mitt ansikte", säger den norska rapparen Arif till mig medan jag ställer in blixtstyrkan. Vintermörkret har slagit in och snön börjar att falla över Oslos dystra byggnader, perfekt för uttrycket jag önskar av bilden. "Men min succé är ett perfekt 'fuck you' till dem", säger han sedan.

 

2:a plats – Christian Christensen:

gallery_large

3:e plats – Magnus Rönnkvist:

gallery_large

ÅRETS FEATURE – JOEL MELLSTRÖM:

gallery_large

gallery_large

gallery_large

gallery_large

gallery_large

Juryns motivering (Max Fairclough): 
 
– Fotografen har använt den ambienta belysningen för att skapa en känsla i sina fotografier. Istället för att exponera personerna fokuserar han på ljuset vilket ger ett mjukt och dramatiskt resultat. Det smarta användandet av ''negative spacing'', alltså allt runtomkring det som står i fokus, har fått mig att fastna för bilderna. Vad som hade kunnat sluta i vanliga ''style shots'' blir något helt annat när fotografen gör konst av processen.

 

Fotografens egna ord:

– En gammal industrilokal, ett rejält ljud- och ljussystem med mycket (mycket) rökmaskin och
tusentals svettiga rejvfantaster som dansar så marken skakar. Det är det perfekta receptet på
riktigt trevliga fototillfällen.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA