Månadens magasin

Läs online | Prenumerera här

Du är inte inloggad  Logga in / Ny användare

I studion med The Killers i Las Vegas

GAFFA | Av Tobias Høi
Måndag 2012-07-30 20:23

Namnet på studion är också titel på såväl ett av spåren som på hela den kommande skivan som GAFFA fick smyglyssna på vid tillfället. En trevlig och ganska liten och intim studio, som inte desto mindre har använts av många internationella stjärnor, bland annat Aerosmith och The Killers själva som spelade in förra skivan Day & Age här, plus flera av bandmedlemmarnas soloskivor som har släppts under de senaste åren.

När GAFFA besökte studion i början av juni var bandet nästan färdigt med skivan, där en rad producenter i världsklass har turats om att trycka på knapparna i olika låtar, "alla utom Timbaland", som Brandon Flowers uttrycker det med ett leende. Under dagen spelades fem låtar upp som visar ett The Killers som bygger låtarna på gitarrslingorna från Hot Fuss och Sams Town men ännu mer på syntbaserade toner som på Day & Age. Man hör såväl bandets tydliga brittiska rötter som en amerikansk ikon som Bruce Springsteen.

– Alla plattor vi har gjort har varit en naturlig reaktion på den föregående. Den här gången har det gått nästan fyra år, och med Battle Born har vi provat att göra en platta som sammanfattar bandet och lutar sig mot element från alla våra tidigare skivor, berättar Brandon Flowers.

Höga förväntningar
Och nog är det något att leva upp till. Alla de tre föregående The Killers-fullängdarna har innehållit massiva hits. Somebody Told Me från Hot Fuss, When We Were Young från Sams Town och Human från Day & Age för att nämna de mest självklara. The Killers har satt sig på ett speciellt ställe mellan det organiska och det maskinella, mellan gitarrock och retrosyntpop, vilket också skiner igenom i de nya låtarna.

Första låten, och möjligtvis även första singeln, Runaways, är episkt arrangerad, melodisk, med ett stråkaktigt intro, stora melankoliska körer, marschtrummor och ett par tunga gitarrackord, med referenser till såväl U2 som The Boss. Nästa låt, Miss Atomic Bomb, är en poppig låt som börjar i det lugna, behärskade hörnet, och låter som en förlängning av Day & Age. Here With Me är en kärlekslåt, som börjar med ett pianointro, sång och stråkar, något överraskande producerat av rocklegenden Brendan O'Brien. Flesh & Blood är The Killers i full karriär, där man märker av släktskapet med Coldplay. Sista låten vi får höra denna dag är Heart of a Girl. En klangfull "hjärta och smärta"-ballad med ikonen Daniel Lanois vid rodret.

Läs hela intervjun med The Killers i GAFFAs septembernummer, som kommer ut den 31 augusti.


Följ The Killers Tryck på hjärtat

0 kommentarer. Vad har du att säga?
Sortering:

Logga in för att kommentera.

Igår, kl. 11:42

Vad var sämst och bäst på Popaganda?

Recensioner och bildgallerier från helgens stora händelse.

Igår, kl. 09:07

Se när klassiska omslag Star Wars-skruvas

Nördigaste Instagramkontot just nu?

Lördag 2015-08-29 09:17

''Den svenska festivalpubliken är tråkigast''

Dregen från albumaktuella Backyard Babies dissar Skansens allsång och hyllar finnar.

Fredag 2015-08-28 15:09

W.A.S.P-klassiker omtolkas i ursnygg stop animation-video

VIDEOPREMIÄR: Märvel – L.O.V.E. Machine

Fredag 2015-08-28 13:42

BÄST JUST NU: The Honeydrips – Gamlestan

En hyllning till stadsdelen i Göteborg.

Fredag 2015-08-28 13:17

VIDEOPREMIÄR: YAST - When You're Around

Levereras med en lazy live session.