GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Torsdag 2012-06-28 20:39
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
1,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)

Ett stockholmskt studentflak upphöjt till tiotusen.

Det kan knappast ha undgått någon svensk som intresserar sig för nöjesindustrin i allmänhet och musikvärlden i synnerhet att detta med DJs och deras livekonserter räknas en rätt stor grej nuförtiden. Att det hålls utsålda både endags- och flerdagsfestivaler helt i den elektroniska musikens tecken, och att till och med SVT sänder det live. Att den största gruppen inom genren är till två delar från Stockholm och en del från Lund, och säljer ut det svenska fotbollslandslagets kommande hemmaplan tre kväller i följd. Att det är en trend som vägrar dö ut, och som kommer att kämpa för att behålla sin plats bland arenashowandets allra bästa och största.

Ett fallexempel: när Timbuktu har spelat klart på Peace & Love-festivalens största scen på ena änden av festivalområdet är det ungefär en kvart kvar innan Dada Life börjar spela på den andra änden, och ändå är det närmaste rusningstrafiksläge hela vägen bort mot Eldorado-scenen. På ett par hundra meters avstånd syns redan den massiva publik som spänt väntar på att två killar från Stockholm ska påbörja en av sina typiskt våldsamt bastunga spelningar, och väl framme så är det som att tusentals lyckoberusade tonåringar tagit studenten exakt samtidigt och hoppar på ett alkoholdränkt lastbilsflak, men på en betydligt mer vansinnig nivå.

Det tar ungefär fem minuter innan det märks att den musik Olle Cornéer och Stefan Engblom gjort sig själva världskända med, de magkittlande grymtande syntharna och muskulöst dunkande trummorna, är alldeles för tung för att högtalarna ska kunna hantera det i över en timme utan att baxna. Det känns samtidigt som ett smärre mirakel att den flerfaldigt tusenhövdade tjocka massan som är publiken inte knockas omkull när electro-orkan efter electro-orkan snurrar ut bakom de lekfullt uppställda DADA LIFE-ballongerna på scen. Det är framtidens festsoundtrack idag, med kraft nog att välta byggnader på ända, och få broar att skaka i takt med festrusiga ungdomar.

Följ Dada Life Tryck på hjärtat

Bråvalla fyller på med house
Igår, kl. 16:08 (nyhet)