Recension / Live / Fredag 2012-06-29 12:53

torsdag 28 juni 2012

Recenserad av Andreas Bäckman
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
5,50 stjärnor i snitt (efter 2 röster)

Trivs bäst i rampljuset. Eller?

Laleh. Vem är du? Jag förstår inte vem du är. Vad gjorde du i Så mycket bättre? Du såg inte ut att trivas alls, förutom när du fick prata då. När blickarna riktades mot dig. Det tyckte du om. Men vem gör inte det. Det är helt mänskligt. Men vem är du, egentligen? Vill du vara folkkär och ...älskad av alla? Eller är du egentligen en enstöring som drabbats av det där som man drabbas av när man plötsligt får mycket; man vill ha mer. Du kanske också vill ha mer? Ikväll får du mer. Jättemycket mer faktiskt. Säkert 20 000 personer tittar på dig och ingen annan. Du trivs, och det med rätta. Du förtjänar det. Folk älskar ju dig för att du är så konstig, men samtidigt som folk är mest. Det gör jag också på nåt kluvet sätt. Du ser ut lite som en hybrid mellan prinsessan Leia och någon sci-fi-person som jag inte minns namnet på just nu. Med din märkliga metalliska huvudbonad och mystiska kvadratiska dräkt är du lite av ett unikum. Ett vackert otydligt sådant.

Sen byter du skepnad, blir rockigare, tar fram gitarren, spelar Invisible, en av dina stora hits. Är det den du är? Du presenterar ditt band flera gånger. Varför? Det är ju dig det handlar om. Du ber folk sjunga ditt namn. Det blir bara konstigt. Du pratar om att alla är stjärnstoft, jag vet inte. Förstår inte vad du menar med det. Sen byter du skepnad igen, till en vit helgonliknande svid och spelar ballader. Folk i publiken dansar svävande med armarna ut. Som i en scen från någon musikal från 60-talet. Det är storslaget på nåt vis, en antydan om megalomani på ett annat. Men det spelar ingen roll, du är speciell och äkta och bra i din ömsom blyga ömsom utåtagerande skrud. Jag menar det. Det räcker långt.

Följ Laleh Tryck på hjärtat

U x U blir två dagar lång
2014-03-27 (nyhet)