Houman Sebghati: Gud För En Stund I Stockholm

Houman Sebghati
Gud För En Stund I Stockholm

Houman Sebghati: Gud För En Stund I Stockholm

GAFFA

CD / Jerusalem
Utgivning D. 2015.09.04
Recenserad av
Karin Lillbroända

Visst finns här en avsaknad av radiovänliga bangers som torpedskjuter in sig själva på topplistor, men det gör mig glad. Gud För En Stund I Stockholm är ett gediget hantverk som inte tar några genvägar. Houman har en stor talang på micken, och i rimblocket, det har varit bekräftat sedan länge. Det räcker långt och definitivt mycket längre än bangers.

Tillsammans med Moe Bama har Houman hittat hem. Över beats som är rotade i djup musikalitet rappar han välsmorda rader som inte tillåts några genvägar. Kvaliteten är alltid hög, från ordval till rytm. Men det är inte polerat så pass att personligheten försvinner, för i låtar som Solen Min, Stanna Här (Paradiset) och Gamla Fågel (Positiv Version) är ärligheten påtaglig och berörande. Houman rappar om sin dotter och sin mor. Han vågar möta spöken från det förflutna och erkänna misstag.

Albumet hamnar lätt i en loop eftersom man inte tröttnar efter varken två eller tre lyssningar. De 14 spåren, varav tre är skits, går fort att ta sig igenom. Där har vi beviset på en tajt, välarbetad platta. Allting passar in. Även när tempot går upp i kaxiga Eyo Lyssna där OIAM gästar, eller när lugna melodier byts ut mot snabba trummor i traplåten Stereo Typer där Michel Dida, MXHXN och Houman står för de dödliga verserna, och Timbuktu för den skarpa refrängen.

Gud För En Stund I Stockholm är ett av årets stora svenska album, och Houman Sebghati är en av landets tyngsta rappare. Han har pondus i rösten och spiritualitet i texterna.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA