Savages
Adore Life

Savages: Adore Life

Download / Matador Records
Utgivning D. 2016.01.22
Özgür Kurtoğlu

Över tio låtar och strax under 40 minuter gör Savages det tydligt, medvetet eller omedvetet, att deras andra album inte lever och dör med hur låtskrivandet eller låtstrukturerna ser ut. Det finns i musiken på Adore Life en inneboende energi och stämning, en frenesi och känsla, som gör att låtarnas enklare beståndsdelar växer avsevärt ju längre låtarna lider. Utbyten i tempo och volym låter musiken växa fram och byta skepnad i var och varannan låt, det är en catch and release-tanke som Savages utnyttjar snyggt och ofta. Och ju mer Ayse Hassan och Fay Milton får lägga grundverket på bas och trummor för Gemma Thompsons gitarr att skria och Jehnny Beth att väsa över, desto större blir genomslaget när de väl kraschar samman någonstans på vägen.

Resultatet är ett vackert dånande oväsen när bandet spelar på fart, ett nervkittlande dito när de spelar på intensitet och kontraster mellan ljud och tystnad, en kollektiv kollision som antyder om ett band vars medlemmar både förstår varandra väl liksom hur deras olika uttryckssätt bäst möts. Det finns en ständigt närvarande spänning i likväl sång som i musik när Savages spelar tillsammans, lika starkt nu och tryggare i sin högljudda ljudbild på skiva som det är straffande live.

Adore Life bygger vidare på presentationen som påbörjades på Silence Yourself, av ett band som är säkert i sin musik och sin konst och hur det lätt ger hän för bilder av ett ljudlandskap anpassat för kaos, kravall, tumult, men också är starkt rotat i kärlek för livet.