Craig David: Göta Källare, Stockholm

Craig David, Göta Källare, Stockholm

Craig David: Göta Källare, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

(Pressbild)

Du ska träffa en gammal KK som du minns kunde trycka på alla de rätta knapparna. Få dig att röra och känna dig på ett sätt som få andra kunnat. Du är pepp, din kropp är redo. Åtta hundra kroppar är redo. Lång tid har gått sen senast. Dessutom ska ni mötas igen på Göta Källare, det kommer bli intimt. Samtidigt är det lite nervöst, det är ändå Craig David det handlar om, den legendariska 2steparen som tillsammans med Artful Dodger tog UK Garage utanför de brittiska landsgränserna. Så är känslan för publiken som är samlade i källarlokalen vägg i vägg med tunnelbanan.

Ibland är det svårt att veta om det är vibrationerna från kollektivtrafiken eller om alla är exakt lika upptända för det är få kroppar som inte rör sig till förakternas val av UK Garage och dancehall warm-up. Nästan ett decennium har gått sedan David släppte sitt senaste riktiga album (vi glömmer coverkavalkaden Signed Sealed Delivered) så när han från ingenstans påminde oss med singeln When the Bassline Drops vilken blöt relation vi haft har det varit ett långt förspel fram till idag. Det är dessutom inte en renrakad spelning han bjuder på när han besöker Stockholm utan ett djgig kallat för TS5 (döpt efter hans hem i Miami där det hela började – Tower Suite 5).

Craig David presenteras upp på scenen av den enerverande MC:n och drar igång direkt med Re-Rewind. Han är ingen oäven älskare och vi svarar lättvilligt "Bo Selecta!" Vi blir påminda om att det inte är en vanlig spelning när han agerar DJ och personlig MC bakom sin laptop medan han trycker på sin favoriteffekt. Mixningen är inte alltid så tight men hans entusiasm slätar över det. Inte minst med sin honungslena R'n'b-sång. Vissa i publiken blir säkerligen besvikna när större delen av setet inte är hans egna låtar, fast vad gör det när han sjunger över crowdpleasers som TLC, Justin Bieber och Sean Paul.

2step har traditionellt en mer kvinnocentrerad publik och här finns inte heller hiphoppens misogyni vilket exemplifieras när David byter ut Chris Browns självklart mindre kvinnohyllande textrader med sina egna och får oss att sjunga "I Wanna Make You Loyal" istället. Han vet var de erogena zonerna ligger och vaderna får sin träning. Så fort vi känner att det börjar bli lite förutsägbart och gammalmodigt smeker han igång oss igen med Walking Away eller 7 Days. Efter en timme så börjar han runda av med Fill Me In och lämnar oss utan något efterspel. Vi är tillfredsställda men något klimax nådde vi aldrig.