Viljanen stannar tid och rum

Iiris Viljanen, Mejeriet, Lund

Viljanen stannar tid och rum

Recenserad av Fredrik Söderlund | GAFFA

“Om jag investerar i dig så börjar kronan att falla. Och om jag lånar dig får jag stå i en kö med alla andra”. Förra årets två bästa textrader från förra årets bästa låt, från förra årets bästa album – Iiris Viljanen, Ljuset Själv, Mercedes. Släkt Med Lotta Svärd av Vasas Flora Och Fauna är ett briljant album. Viljanen slutade i gruppen och lyckades överträffade den. Hon borrade sig djupare i hjärtat, förfinade det litterära och kanske framför allt så skapade hon större musik. Något litet i grund och botten, men gigantiskt i sitt känslospektra.

Mercedes är en modern klassiker. Bästa nordiska albumet sedan Silent Shout, Dynamite, Facit ...?

Viljanens personliga betraktelser och historier är lika uppslitande som melankoliska. Sorgliga och bitterljuvt ironiska. Plus att hon är Sveriges bästa rappare.

Live är hon intensiv på samma sätt som Anna von Hausswolff. Hon sitter vid sitt piano. Tämjer det. Förloras i det. Men hela tiden i full kontroll. Känslorna stormar. Hon tar ett djupt andetag inför många av låtarna. Hon är lika mycket Bach som Belle & Sebastian. Hon har med sig tre musiker. De alternerar mellan bas, gitarr, synth, trummor och blås. Men de glöms liksom bort i stunden. Blicken är fixerad vid hon i det vänstra hörnet. Hon som får en egen spotlight och som ibland försvinner i röken från rökmaskinen.

Inför extranumret presenterar sångerskan det så här: “Nu ska vi spela en låt som var inspirationen till alla känslor på det här albumet. Den är skriven av Jim Steinman”. Så klart. Total Eclipse Of The Heart. Givetvis. Hon döpte ju till och med andra spåret på sitt album till det. Hos Bonnie Tyler är den episk och fläskig. Hos Viljanen är den precis så bräcklig som den skulle kunna vara om inte soundet från Steinmans femmiljoners-studio hade legat bakom den. OBS, originalet är också sex av sex. Men när Viljanen sjunger “Once upon a time I was falling in love, but now I'm only falling apart. And there's nothing I can do. A total eclipse of the heart” så är det inte en stoisk Tyler som ändå kan stå upp rakt, utan ett brustet hjärta från någon som nästan faller ner till marken. Stort. Mycket stort. Spelningen är slut, men du är tvungen att sitta kvar en stund för att landa lite. Lite som efter sluttexterna i den perfekta filmen. Kvällen på Malmö Live i maj kommer bli tematiskt upplagd  i form av “konsert, samtal, texter och tankar”. Jag tvivlar på att det inte kommer bli annat än fantastiskt.