Ossler: Evig Himmelsk Fullkomning

Ossler
Evig Himmelsk Fullkomning

Ett majestätiskt mörker

GAFFA

CD / Razzia
Utgivning D. 2017.03.24
Recenserad av
Pontus Bark

Industri. Storslaget. Filmiskt. När Pelle Ossler är tillbaka är han åter i ett ljudlandskap han behärskar som en industriarbetare kan sin maskin. Efter bland annat arbete med Thåström, både som gitarrist i Pimmes band och i gemensamma experiment-projektet Sällskapet, är Pelle Ossler nu här med sitt sjunde studioalbum. Evig Himmelsk Fullkomling spelades in i somras, live utan publik, på teater Galeasen och skavankerna och skevheten har bevarats. Visst påminner den mörka ljudbilden om den som Thåström målar upp på bland annat senaste Den Morronen.

Ossler har i intervjuer berättat att hans musik och konst har en växelverkande effekt på varandra. Och när du hör den här samlingen sånger är detta föga förvånande. Ossler har nämligen en närmast unik förmåga att måla upp bilder med ljud. Bilder som är mörka, stora och vackra. Som öppningsspåret Ingen Rök Utan Eld där Slowgold-Amandas röst känns lika självklar som den är luftigt vacker. Eller bombastiska överkörningen Ute På Ön som lämnar lyssnaren i en svettpöl på golvet och kippandes efter andan.

Med det här albumet tar Ossler ytterligare ett steg. Med avstamp i vår kontemporära miljö blickar han mot Medelhavets katastrof, mot spruckna relationer, barn som slits från sina föräldrar. Det gör ont, det är sannerligen inte upplyftande. Men så är Ossler också en man vars favoritfärg är grå. Melankolin är ständigt närvarande. Och kanske har Ossler aldrig varit så i samklang med samtiden som nu.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA