Kendrick Lamar
Damn

New Kung Fu Kenny!

CD / Top Dawg Entertainment
Utgivning D. 2017.04.14
Jonathan Sindahebura

I dagens hiphop finns det mycket som tilltalar rytmiskt och ännu mer än någonsin mycket som balanserar mellan 90-talets R&B och Motown-erans soul och berör melodiskt. Idag finns det i substansen fler försök än någonsin att spegla samhällets sorger och glädje. Det finns dock ingen som lyckas kombinera allt detta på ett lika makalöst och nästintill fullkomligt sätt som Kendrick Lamar på detta album. Visserligen är det ett säkert kort för en recensent att dra, men det finns verkligen ingen. Ingen. Punkt slut.

Musik bör inte vara någon tävling, men här visar Kendrick att han (om han vill) kan göra kommersiella låtar som fastnar lika mycket som Drakes. Loyalty och Humble kan med självsäkerhet bli två stora radiohits i samma liga som vilken stor Drake-schlager som helst. Försök att inte rynka på pannan i skräckfylld beundran när beatet på DNA kommer in. Försök sitta still när du lyssnar på Love och Kenny säger “Hit that shoulder lean”.

Det är sant, mycket av uppskattningen kommer i första lysningen från känslan att detta är helt oväntat efter To Pimp A Butterfly, speciellt produktionsmässigt. När förvåningen har lagt sig finns det dock fortfarande mycket att fastna för, speciellt i prosan.

För att säga något negativt om Damn kan man tycka att konceptet är krystat, aningen onödigt och inte originellt nog om man har vant sig vid vad killen har åstadkommit konceptmässigt på hans två senaste LP:s. Ett album med alla dessa bangers hade räckt i Kendricks diskografi som ett bevis på hans unika elasticitet.

KÖP ALBUMET HÄR