Fantastisk spelning av en artist som borde vara mycket större

Ossler, Debaser Strand, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Med ytterligare än fantastisk platta i ryggen kliver Pelle Ossler upp på Debaser Strands scen på exakt utsatt tid. I motljus, rök och en filmduk fylld med hav och vatten drar bandet igång en mäktigt överstyrd Ute På Ön. Osslers gitarr är taggtrådsvass och tjuter och gnisslar. Bandet är samspelt men ändå löst nog att det finns massor av luft och utrymme i musiken.

Tiden Lider från Stas tar vid i en tajt version och gruppen som är utan basist följer lätt med. En jazzig Hem Till Mor från Krank med The Doors-bas är lös och ledig men annars så baseras större delen av spelningen på nya skivan. Trummisen Per Nordmark från Kriget och Fireside drar genast igång en vansinnigt vacker Botten Av Ditt Hav som både skaver och smeker. Låtarna från senaste albumet En Himmelsk Fullkomling är lite stökigare och högre än på skiva men ändå lika lösa i kanterna och bandet med Mikael Nilzen (Thåström) på synthar och Susanna Brandin på gitarr är ruskigt bra och tar låtarna ytterligare ett steg på vägen.

Sen plockar Ossler fram en sanslöst vacker Skönhet Och Förfall om Malmö och det med ett helt underbart minimalt och överstyrt gitarrspel. I Osslers gitarrspel är det han inte spelar lika viktigt som det han spelar och pauserna och tystnaden är lika mycket en del av spelandet som rundgången och tjutet. Introt till Ingen Rök Utan Eld är ännu hårdare och kraftigare än på skivan med Nordmarks rullande trummor och de distade gitarrerna och gör att låten när den kommer igång blir ännu kraftfullare. När sen Amanda Werne kommer in och sjunger duett är perfektionen nära. Hon stannar på scenen för en svängig och pumpande version av Slaget Om Verdun som blir till en av kvällens höjdpunkter.

En stompande och Gun Club-aktig Här Kommer Hen är riktigt bra och konserten avslutas med en skör och utdragen Sommardröm I Grått med lysande gitarrspel av Susanna Brandin. Pelle Ossler skapar musik i en helt egen genre i Sverige och borde spela på mycket större ställen till en större publik.