Innehållslöst och lätt glömt – men medryckande

The Killers, Bråvalla Festival 2017

Las Vegas-kvartetten får oförtjänt mycket kritik ibland. Bland kritiker alltså. Bland allmänheten är de istället orimligt populära och det är en spelning på Bråvalla som drar till sig massa folk.

De går upp på scenen och börjar mata lättigenkännliga hitlåtar. De inleder med en bland publiken jättepopulär Human. Men problemet med The Killers är att de egentligen inte är någonting mer än sitt snygga skal. Låtarna är ganska bra, ganska catchy, ganska snygga – sedan är det absolut ingenting mer. Det är musik som klär sig som Michelin-restaurangmat men egentligen inte är någonting annat än amerikansk skräpmat. God, men knappast sund för dig.

Att Brandon Flowers är lite bättre än alla andra i bandet har alltid varit fallet. Snygg är han också. Men bara för att de gör en hyfsat okej cover på Joy Divisions Shadowplay så betyder det inte att de på något sätt placerar sig i närheten av Manchestergruppen. The Killers placerar sig någonstans mellan de superpajiga herrarna i Kings Of Leon och de ändå habila grabbarna i Interpol.

Bandet har inte med sig något nytt material förutom den dugliga och inte så The Killers-aktiga The Man. Den låter som något Arcade Fire skulle göra om de ville låta väldigt Bowie med lite Pink Floyd-inspiration. Detta är verkligen en sådan där populistisk Bråvallabokning. Ett stort band utan något nytt album som bara är där för att arrangörerna tar för givet att populasen vill se dem. Det är väl helt okej. Men The Killers är ett band vars musik glöms lika fort som den spelas. De avslutar med den drivna och väldigt medryckande Mr. Brightside. Därefter går det en sekund och jag glömmer bort att det ens finns ett band som The Killers fram tills att jag sätter mig ned för att skriva detta. Och nu glömmer jag dem igen.