För perfekt för att bli magiskt

The xx, Way Out West, Göteborg

För perfekt för att bli magiskt

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

Jag tänker mig att det måste vara drömmen för festivalbokare varje gång The xx släpper ett album. Man behöver nämligen åtminstone ett stort band på festivalen som typ alla gillar, ung som gammal, hipp som square. Ett safe, tajt väluppfostrat band som helt garanterat levererar varje gång. Det är bra om de är britter. Bandet ska spela på kvällen och alla ska lite berusade kunna gå därifrån och säga ”shit, vad bra det var” och dagen efter ”du SÅG väl den spelningen?”

Ja, och ni förstår ju att det är här The xx kommer in. Varje konsert med dem känns som att de står där och spelar just för dig, som att det är just den kvällen på turnén som de peakar och blir som mest intima. Och just denna kväll på Way Out West är förstås inget undantag. Det är helt enkelt så professionella de är. Varje persona på scen tilltalar ett segment i våra hjärnor. Romy Croft trollbinder oss med sin drömska stämma och gracila gitarrslingor. Oliver Sim charmar oss med sin stiliga siluett och mullrande basstämmor, och Jamies svepande hand över mixerbordet får oss att vilja dansa hela natten. Och det skadar ju inte att scenen och publikhavet badar i en multikulört ljusshow, röken ligger tät och musiken harmonierar perfekt med en typiskt fin svensk sommarkväll i augusti.

Häri allt detta fantastiska ligger också problemet. Det är så habilt och snyggt och perfekt att det känns som att vi levereras ett färdigt paket. The xx-paketet. Lite som att ge bort en Global-kniv i bröllopspresent. Det är safe. Här finns inte utrymme för någon spontanitet, något oväntat, något utöver det vanliga – något spektakulärt om man så vill. Romy kommer inte dyka upp lite för berusad på scen, Jamie kommer inte att missa ett beat och Danny Brown kommer inte att gästa scenen för att lägga några rader i en halvt improviserad version av On Hold.

Ja, ni fattar vad jag menar. Det är helt enkelt lite för bra, lite för lagom och lite för väntat för att stanna kvar som någon magisk upplevelse. Men vad är det man säger, en bra spelning är en bra spelning är en bra spelning.