Watain
Trident Wolf Eclipse

Svartmetall i (tre)takt med Satan

CD / Century Media
Utgivning D. 2018.01.05
Amelie Schenström

Ett infernaliskt utbrott på knappa 35 minuter är vad 20-årsjubilaren bjuder oss på i sitt sjätte album. Det sparas vare sig på energi eller kraft; vi pratar här effektiva, täta och känslomässigt fullpackade minuter. Så lyssnandet mår tvivelsutan ganska bra av att efter dryga halvtimmens intensivt mangel tvingas att pausa. Känner du ändå att en halvtimme i detta sällskap är utmanande kan inledande urladdningen Nuclear Alchemy liksom refrängstarka avslutande The Fire Of Power rekommenderas extra varmt.

Där grammisvinnande Lawless Darkness var brutalt rå och storlagen och uppföljaren The Wild Hunt mest storslagen när den var som bäst – och på gränsen till överbombastisk däremellan, är Trident Wolf Eclipse ett återvändande till den raka råheten. Tänk nu inte rå som i råbarkad, tänk snarast en sofistikerad men ändå helt okonstlad kärvhet. Det betyder heller inte att det saknas melodi i låtarna. Sacred Damnation och Teufelsreich innesluter melodiskt finlir, Towards The Sanctuary rockar rejält.

Utan att använda den i sammanhanget beramande beteckningen true och utan att behöva överanalysera infinner sig här känslan av ren och rigid black metal. Äktheten är övertygande och musikalisk ärlighet ger som alltid en stärkt effekt i lyssnarupplevelsen. Albumets åtta spår är alla under fem minuter. Inget lull-lull, ingen utfyllnad. Inga episka kvartstimmarsspår såsom (i och för sig helt fantastiska) Waters Of Ain från Lawless Darkness. Det är kort, kargt och kärnfullt. Kvintessensen av svartmetall.