En av de mest självklara stjärnor som fötts

Sarah Klang, Linné, Way Out West

Recenserad av Tommy Juto | GAFFA

Augusti, 2017: Sarah Klang har, med blott två singlar ute, blivit ett namn som nämns allt oftare som en stjärna i vardande. Under Way Out West-helgen gör hon två spelningar, varav den ena är i solskenet i GAFFA-vagnen och den andra är inne på ett fullsmockat Folk. De som hör henne sjunga inte bara tror – utan vet – att det här är en av de mest självklara stjärnor som fötts.

Augusti, 2018: Sarah Klangs karriär har på tolv månader, precis som väntat, tagit sjumilakliv mot stjärnhimlen. Vi som hört henne innan visste ju, men intresset från den bredare allmänheten katalyserades av ett minst sagt överväldigande framträdande i SVT:s På Spåret. Därefter har hyllningarna haglat, debutalbumet Love In The Milky Way har seglat upp som etta på albumtopplistan och hon har nominerats till såväl GAFFA-priset *host* som till tre Rockbjörnar.

Nu går hon som andra akt ut i årets Way Out West och det längst in på hela området, men det hindrar inte fans att rusa från insläppet för att hinna i tid till spelningen. Det unisont vitklädda bandet gör entré till The Beach Boys God Only Knows innan Klang själv kommer ut och fattar tag i mikrofonstativet som dekorerats med en bröllopsbukett – bröllop är ju ändå Klangs särskilda kännetecken.

Hela setet utgörs av låtar från albumet, så när som på nya låten New Day som borgar för att vi har ett om möjligt ännu starkare album nummer två att se fram emot. Klangs röst är självfallet det centrala i sammanhanget och få förväntar sig några vilda gester av rock’n’roll, men i ett infall kastar hon plötsligt mikrofonstativet och ser nästan förvånad ut själv, sedan önskar hon alla en trevlig festival och hoppas att vi får ”hångla och knulla”.

Med eller utan rock’n’roll-upptåg: Sarah Klang. Levererar. Alltid.

Oavsett om publiken är 5 000 i ett fullsatt Linnétält eller en blygsam skara nyfikna framför GAFFA-vagnen.