Lite mindre blygsamhet och det kunde ha blivit en klassiker

Jorja Smith, Linné, Way Out West

Recenserad av Tommy Juto | GAFFA

Låt mig säga det här först: jag älskar fläskig bas. Såväl elastiska strängars basspel som pekfingervalsen på en Mini-Moog. Men här har ljudteknikern låtit reglagen gå i taket alldeles. De lägre frekvenserna pulvriserar mycket av de övriga instrumenten och inte minst Jorja Smiths sång, som ju är en av de stora behållningarna med att närvara vid hennes spelningar.

SENASTE: Way Out West skjuter upp insläppet och ställer in akter

Nå, vi är inte här för att diskutera ljudet, så låt oss fokusera på det huvudsakliga. Hon är 21 år, kommer från Walsall i Birminghams norra ytterkanter och är den brittiska soulens stora nya stjärnskott. Singlar har släppts lite nu och då sedan 2016 och i början av den här sommaren kom så debutfullängdaren Lost & Found. Lovorden har haglat och helt nyligen nominerades hon och albumet som en av tolv kandidater till att vinna Mercury Prize.

Förståeligt. Det mesta hon släppt ifrån sig hittills är fantastiskt, vilket också uppenbarligen har nått fram till många svenskar som i ett fullsatt Linnétält lockas till att om inte dansa vilt till groovet så åtminstone röra sig i takt. Två populära och smakfulla covers bidrar starkt till det; TLC:s No Scrubs och Frank Oceans Lost.

I mångt och mycket blir det här dock en spelning där Smith har stora möjligheter att tillskansa sig en än mer hängiven lyssnarskara, men inte riktigt har förmågan att utnyttja tillfället. Jag har redan nämnt att hennes röst inte får sitt förtjänade utrymme. Utöver det är känslan att hon kanske inte heller riktigt vågar ta plats, trots att det tveklöst är hon som är – och skall vara – i folks fokus.

RECENSION: Alex Turners hybris dödar Arctic Monkeys