Christian Gabels 1900 är ett postmodernt mästarprov

1900, Inkonst, Malmö

Recenserad av Fredrik Söderlund | GAFFA

Christian Gabel är väldigt långt ifrån “trummisen i Bob Hund” idag. Hans projekt 1900 är ett hjärtebarn som på sätt och vis är en antites till de skånsk-stockholmska hundarna. Det må vara lekfullt, lite avigt och experimentellt, men musiken och den estetiska grundidén är ändå mil från “moderbandet”. Sprakiga samlingar och gammalt radiobrus. En klangvärld som innefattar det vackraste av både blås och bläck. En inramning som blandar nostalgi med framåtsträvande. De gigantiska projektionerna bakom bandet går i svartvitt. Det kan vara en störtande zeppelinare, en stor ansamling människor från en svunnen tid som tittar rakt mot publiken eller en dockkropp vars huvud är kritvit pulserande rök. Oerhört effektfullt och resultatet minner om en surrealistisk bildvärld från 20- och 30-talet.

KLASSIKERN: Ett uppslagsverk i kärlek

Det som på skivorna 1900 (2009) och Tekno (2016) oftast går i ett lunkande tempo med en dammig och postmodern produktion sadlar på scen ofta om i något stökigare och mer dynamiskt. Vid något tillfälle så sparrar samarbetspartnern Ossler med sin taggiga gitarr och ibland låter bandet som en slags postrock med bordsskick, en mer sofistikerad version av Mogwai-falangen. Leksakspiano, vanligt piano, xylofoner, tvärflöjt, speldosor, stråkar, jazz, blues. Allt sammantaget så smälter det ihop till en filmisk popmusik med lika enkla som intelligenta melodier. 1900 är ett unikt koncept, kärnfullt, vackert, udda och unikt. Allt utan att det känns ansträngt eller pretentiöst. Imponerande.

I de sista numren dyker fyra identiskt klädda gubbar fram med blåsinstrument och fyller i och förgyller det som redan är guld. Där någonstans sluts cirkeln. Det äldre gardet med sin kliniska expertis och ett band som svänger mellan minst fyra olika genrer på ett briljant och unikt sätt. Vilka var nu Bob Hund?