GAFFA | Recenserad av Björn Schagerström
Söndag 2010-02-28 00:00
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
1,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)
  WiMP

Soundtracket till The Knifes operaföreställning om Darwin är en extremt svårbedömd dubbelskiva. Den är som en djungel full av djur som inte låter sig fångas i recensionens alltför trånga burar. Antagligen hade det varit lättare att skriva om man hade varit på plats i salongen. På den första skivan tar bland annat terrorfågelljud, operaarior, vindar och människoröster omvandlade till djurläten plats mellan naturljudsbyggen och drivande elektronisk scenmusik. Jag måste också säga att jag diggar texterna, märkta av en oerhörd fascination för snäckor, pingviner, koraller och alger.

Skiva nummer två startar med den sorgliga Annie's box, som handlar om Darwins dotter som dog i tioårsåldern. Här återfinns också höjdpunkten på Tomorrow, in a year, den elva minuter långa Colouring of pigeons där Karin Dreijer Anderson och Jonathan Johanssons röster växlande med operasångerskan Kristina Wahlins stämma hörs över rullande mäktiga trummor. Bland rytmerna här kan man känna igen Knife-iga klanger och därigenom hitta en nyckel in i till Tomorrow in a year. Den andra skivan är överhuvudtaget mer lättillgänglig, även om det tar emot lite att använda det uttrycket i sammanhanget. Hursomhelst står Tomorrow in a year för sig själv. Den intar inte en alldeles självklar plats bredvid Fever Ray-skivan eller Deep cuts och kommer inte att tilltala alls lika många. Skivan och föreställningen är ju lite av ett sidospår och det är också ganska skönt att man inte vet vad man får när det kommer till syskonen Dreijer. Det är deras grej, att inte stanna upp. Och att frambringa alldeles unik musik som inte låter som något annat. I fallet Tomorrow, in a year tar det lite längre tid men så plötsligt slår skivan ut, som blommor från en kaktus.

Följ The Knife Tryck på hjärtat

The Knife lägger inte ned
2014-10-01 (nyhet)