Tapefly: Trådgårn, Göteborg

Tapefly, Trädgårn, Göteborg

Tapefly: Trådgårn, Göteborg

Recenserad av Jonas Elgemark | GAFFA

Allt börjar dock med ett oväsen, ett ofrivilligt oljud. Ett glapp i någon sladd eller kanske rent av i någon av Jörgen Cremoneses alla effektpedaler. "Teknsika issues" kallar Johan Forsman det. Lite tråkigt eftersom det förtar lite av den inledande stämningen och på de första låtarna känns Tapefly aningen ofokuserade och spända.

Johan Forsman, demonproducenten från Göteborg som har bland andra Håkan Hellström, Broder Daniel, The Soundtrack of Our Lives och Silvberbullit på sitt samvete har sedan några år tillbaks sitt eget band Tapefly. Tillsammans med sin fru, sångerskan Christina Löwenström har de nu släppt två plattor. Med sig ikväll har de bland andra Jörgen Cremonese på gitarr.

Tapeflys ganska drömska gitarrbaserade pop har klara indie och 90-talsinslag men också 60-tals psykedelia, mycket tack var Cremoneses wah-wah dominerande gitarrspel. Han har stenkoll på alla sina olika ljud och rundgången sitter där den ska. Överlag är han en stor tillgång för bandet. Den trogna skaran på ca 50 personer, med en medelålder på ca 42 år, som tagit sig till Trägår'n denna onsdag kväll är med på noterna och stampar takten duktigt. Den högkalibriga poplåten I Wasn't Made for These Days är en njutning och stämsången mellan Johan och Christina sitter lika skönt som vore det en Pale Saints låt från 1993.

Allteftersom bandet spelar faller allt mer och mer på sin plats och mycket tack vare de behagliga låtarna utvecklar det hela sig till en riktigt skön tillställning. Dessutom med ett band som ser ut att stortrivas på en scen. En annan favorit är låten Canine Pray som också Håkan Hellström gjort en svensk version av under namnet För en lång, lång tid. Det ligger ett stundtals nästan rörande nostalgiskt skimmer över Tapeflys musik denna kväll som jag verkligen gillar. Tapefly på en scen visade sig alltså vara en klart sympatiskt händelse.