Månadens magasin

Läs online | Prenumerera här

Du är inte inloggad  Logga in / Ny användare

Joel Alme
Trädgårn, Göteborg,
fredag 9 april 2010

GAFFA | Recenserad av Mattias Björkas
Söndag 2010-04-11 10:35
Foto: Tony Halldin - fotograftony.se
GAFFA
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Läsarna
Ännu inte betygsatt av läsarna
Betygsätt själv genom att logga in föra musen över stjärnorna ovanför.

Nervös hemvändare klarar utmaningen.

Den nervositet som Joel Alme påstår sig ha burit på i en veckas tid är förståelig. Att för sin gamla hemstad visa att man hanterar även stora konserter kan inte vara någon lätt uppgift. Men det får lov att sägas - han klarar uppgiften till slut.

Dessförinnan ursäktar han sig för de dyra biljettpriserna, som om han känner att de 220 kronorna berövar honom möjligheten att slå underifrån. Som om han räds att de 600 åskådarna i kväll ser honom med andra ögon än de gjorde när han för några år sedan för första gången charmade dem genom att vara mer storslagen än vad formatet egentligen tillät.

I kväll kräver formatet storslagenhet. Trädgårn är en stor scen och Joel Alme ställer upp med blåssektion, elpiano och orgel för att möta den rumsliga utmaningen. Han blandar de trasiga, majestätiska, lättflyktiga poplåtarna från debutskivan A Master of Ceremonies (2008) med låtar från nya Waiting for the Bells, som är mer av ett behagligt kvädande soulspöke.

Till en början verkar det faktiskt som om publiken inte är fullt beredd att ge honom tillbörligt gensvar på hans rufsiga allt-eller-inget-serenader. Men omständigheterna gör honom sårbar, och sårbarheten väcker sympati. Han ger sitt allt för att leva upp till den förväntade storslagenheten, och lyckas vinna över publiken genom att visa det. IFK-supportrarna med reabiljetter skrålar förvisso högst i extranumret A Youth Summer's Youth, men även stora delar av resten av publiken tar ton i allsången.

Följ Joel Alme Tryck på hjärtat

Tipsa en vän
0 kommentarer. Vad har du att säga?
Sortering:

Logga in för att kommentera.