GAFFA | Recenserad av Mats Almegård
Lördag 2010-05-08 12:39
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Hitmaskinen, performanceartisten, sångerskan, pianisten och publikfriaren Lady Gaga imponerar stort med sin utflippade show.

När ljuset släcks och Cece Penistons "Finally" börjar ljuda i högtalarna är det förmodligen en exakt beskrivning av vad de förväntansfulla fansen längst fram känner. Eller vad publiken som strömmar nerför Globens läktartrappor i ett stort lämmeltåg upplever. Golvet framför scenen är ännu inte fullt – trots att konserten lär vara utsåld. Men när klockan är 20.30 och det är officiell Gaga-time har Globen redan hunnit fyllas på rejält och de på plats är peppade så det räcker för att fylla tomrummet. Bakom en cylinderformad ridå med visuals ljusnar gradvis scenen där Lady Gaga, bandet och hennes dansare börjar röra sig i takt till "Dance in the dark".

Men dansa i mörkret är inte vad hon ska göra denna kväll. Scenografin ser ut som en sliskig bakgata i valfri red-light-district-miljö. Tänk "Fame" på LSD, "Coyote Ugly" på crack, "Cabaret" möter 70-talets New York i händerna på Marilyn Manson eller "Trollkarlen från OZ" där Divine och Judy Garland blivit en och samma person och spelar huvudrollen.

Precis som Judy Garland konstaterar i "Trollkarlen från OZ" är vi inte i Kansas längre. Vi är i Lady Gaga-land. Hon äger Globen. Dansarna backar upp henne, medan bandet mestadels döljs i scenografin.

Efter första låten håller Lady Gaga sitt första av många tal om sina små monster (fansen i publiken), att de kan göra vad de vill och att de duger som de är – och sedan börjar berättelsen. Konserten är dramaturgiskt utformad som Gagas resa mot "The Monster Ball": med taxi, tunnelbana, genom en skrämmande skog, öga mot öga med ett gigantiskt monster – och sedan framme på partyt. Väl där exploderar Globen i en vråltung "Bad Romance" som också avslutar hela showen. Men då har Lady Gaga redan hunnit med att smeta in sig i blod, sätta eld på sin flygel, spela på en bärbar synt formad som en glittrande pyramid (vilket symfonirockband som helst hade dödat för att komma över den pjäsen), peppa publiken, studsa i stilettklackar, byta kläder otaliga gånger och ja, det är nog inte mycket som hon inte hinner.

Gaga har satt ihop en två timmar lång scenografisk ångvält. Showen är effektiv, snygg, påkostad och – givetvis – helt utflippad. Men musiken då?

När hon spelar hitlåtarna känns det som att Globen ska lossna och rulla ut i Årstaviken, för vidare drift ut till havs. En blytung rockriffande "Pokerface" har bara ett fel – den är för kort. "Telephone", "Just Dance", "Paparazzi" och "Bad Romance" mullrar av tyngd och Globen lyder minsta vink. Till och med det smetiga schlagerstycket "Alejandro" lyfter – mycket på grund av basen som borrar sig in i magen.

Andra låtar lyckas inte riktigt trollbinda på samma sätt och det blir några små sänkningar i den musikaliska energin. Av låtarna som inte imponerar så mycket på skiva, blir det alltså inte heller några stora lyft live. Med ett undantag: "Teeth" är både jazzigare och funkigare live.

Hitmaskinen, performanceartisten, sångerskan, pianisten och publikfriaren Lady Gaga imponerar stort. Hon sjunger tonsäkert och klockrent showen igenom. Hade hon haft ett par starka låtar till hade detta varit en fullträff rakt igenom. Nu blir det några longörer. Men betänker man att det handlar om en artist som egentligen bara släppt ett "riktigt" album är låtsamlingen ändå imponerande – efter nästa album kommer hon förmodligen få högsta betyg.

Följ Lady Gaga Tryck på hjärtat

Lady Gaga: Globen, Stockholm
2014-10-01 (recension)