Recension / Live / Tisdag 2010-06-08 06:22

måndag 7 juni 2010

Recenserad av Emma Rastbäck
3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor
3 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Amanda Jenssen och hennes sexmannaband bjöd Göteborgspubliken på proffsig show.

Det finns alltid en risk med att arrangera spelningar utomhus i Sverige i början av juni. Innan dess är det nästan otänkbart. Det är därför ett under att Hultsfredsfestivalen höll sig på fötter så länge, tur att svenskar är bra på att frysa. Efter en dag med tröstlöst göteborgskt slätregn hade Amanda Jenssen ändå tur med vädret på sin Lisebergsspelning, då det till och med trängde igenom några solstrålar.

Trots vändningen hade nog vädret fått somliga att stanna hemma, för det var ganska glest i publikleden då Jenssen och hennes sexmannaband intog Lisebergs stora scen. De bjöd på en ganska förutsägbar hitkavalkad med barappa-körer, en blåssektion på tåspetsarna och jazzstomp, och publiken var allt från knattar till pensionärer. Det kändes symptomatiskt. Lite annorlunda, men ändå något för alla. Har man varit med på TV måste man vara för alla.

Det känns som att Amanda Jenssen i den mån det är möjligt har tvättat bort Idol-stämpeln och huggit sig sin nisch i radioplågesverige, och hon har en riktigt cool, rå rockröst. En sån som hon skulle sjunga minikjolarna av Amy Winehouse med utan att ens behöva ta i. Därför är det förvånande att hon fortfarande harvar runt på gatufester i svenska småstäder istället för att lägga världen för sin fötter. I världen skulle hon dessutom kunna slippa vara Idol-Amanda i tid och otid.

Framträdandet som publiken på Liseberg bjöds på kändes väldigt proffsigt, på gott och ont. De spontana utfallen från kvällens stjärna kändes smått inövade, vilket förtog en del av charmen med dem. Det vägdes dock upp av den sjungna bandintroduktionen, Pär Wikströms ryttarlook och de teknikproblem som gjorde att Jenssen var utan medhörning en del av spelningen. Det gav henne en chans att visa att hon klarade sig ändå, och det väldigt bra.

Följ Amanda Jenssen Tryck på hjärtat