Arcade Fire
The Suburbs

Arcade Fire: The Suburbs

CD / Merge Records
Utgivning D. 2010.08.05
Björn Schagerström

När de första förhandsspåren från Arcade Fires tredje skiva når mina öron känns de ganska uddlösa. När jag nu lyssnar på hela albumet förstår jag att det beror på att de hade fallit ur sin rätta kontext, lösryckts från sitt sammanhang. Låtarna kompletterar och stärker varandra. När rockiga Month Of May avlöser det mestadels stillsamma men laddade uppgörelsedramat Suburban War är det närmast befriande. Och ännu mer så när Sprawl I (Flatlands) nedstämdhet övergår i Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) lätta elektroniska pop. Det här är alltså något så ovanligt som en skiva som helst ska lyssnas igenom i sin helhet.

The Suburbs är det bredaste och mest tematiskt drivna bandet hittills har släppt. Textmässigt återbesöker de förorterna från sin uppväxt. De ser eviga mönster av stillastående, målar bilder av kliande rastlöshet, känslan av att vilja fly, rivalitet men också gemenskapen i strävan att våga bryta sig loss. Stagnationen, som hur ungdomarna i låten Ready To Start hellre hyllar tomheten i den rådande ordningen än ställer sig utanför i rädsla för ensamhet. Uppbrottet, som de upproriska kyssarna, undanflyende från polisens kontrollerande lampor i Sprawl II (Mountains Beyond Mountains).

Arcade Fire har slängt av sig det till viss del nedtyngande mörkret som präglade andra skivan Neon Bible och hittat en lättare ingång till sin musik utan att tappa sin säregna laddning. Känslan jag fick från debutalbumet Funeral, om att uppleva något helt unikt är inte lika stark men The Suburbs är ett förlösande steg vidare för Montrealbandet.