Riff Knives: Fasching, Stockholm

Riff Knives, Fasching, Stockholm

Riff Knives: Fasching, Stockholm

Recenserad av Özgür Kurtoglu | GAFFA

Inte många hiphop-akter får rappande frontmän framför ett fullt utrustat liveband att låta som en komplett enhet och lyckas komplettera de för hiphopen så viktiga texterna med den musik instrument skapar gentemot programmerade samples och beats. The Roots är det absolut mest självklara undantaget till regeln men när andra etablerade artister (Atmosphere, Jay-Z, N.E.R.D.) försökt med liveband har musiken ofta på något oförklarligt sätt drabbats negativt snarare än lyfts fram.

Att Stockholm har ett antal band som enkelt och med stil skiftar mellan olika genrer, med hiphop som rot, är därför lite överraskande. Det allra vassaste idag, Riff Knives från Älvsjö, spelar på klassiska jazzklubben Fasching och behärskar varje vändning mellan rock, funk och hiphop med lekfull precision. De gör det dessutom med pondus, och får många av genrens storbudget-spelare att verka oerfarna i jämförelse.

Älvsjö-killarna kanaliserar kvällen igenom Red Hot Chili Peppers bästa funk rock och ett tydligt The Roots- och Jurassic 5-inspirerat sväng ledda av Jesper Adefelts baslinjer och samspelet med Darius Kaya på gitarr. Bandet har ett hiphop-groove som sitter bergsäkert i händerna hos DJ Oskar Svenborn och trummis Emil Olsson medan bandets två MCs Karl Runeskog och Hampus André håller publiken vid liv. Kvällen avslutas med ett dussin musiker på scen, när kompisarna i Hildas Gitarr bjuds upp för att utöka ljudbilden med saxofon och bongos, och tillsammans med Riff Knives visa att svensk hiphop lever även när rock och funk får utrymme.