Recension / Live / Tisdag 2010-11-30 12:52

måndag 29 november 2010

Recenserad av Özgür Kurtoglu
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Deftones besöker Sveriges huvudstad för första gången på över ett decennium och bjuder på storstilad fin-metal.

Det finns en handfull talande, lysande ögonblick under Deftones första konsert i Stockholm sedan januari 1998 – som när de vecklas ut framför publiken förklarar varför Sacramento-bandet överlevt alla band de felaktigt buntades ihop med i början av karriären, och varför titeln som världens mest eklektiska metalband aldrig kommer att tillhöra någon annan. Ögonblick som belyser den tunna linje och den hårfina balansgång mellan bandets ofta besinningslösa tyngd och svävande, luftiga skönhet på ett fenomenalt, men framför allt helt unikt, sätt.

Deftones har förfinat sin konstart, den säregna blandningen av traditionell modern metal och alternativrockens många ansikten,  i 15 år nu och är på sina allra mest adrenalinstinna dagar ett av världens i särklass bästa liveakter. På sina bästa dagar får Deftones varje hardcore-kryddad låt som skrevs 1995 för debuten Adrenaline som någonting nytt och passar in bland "Change (In The House of Flies)" och "Minerva" som bandet låter vagga mellan benkrossande och sköra i händerna på en för kvällen gnistrande Chino Moreno. Under en konsert som denna, där allting Deftones rör vid förvandlas till guld, riskerar taket på Arenan att rasa in när "Diamond Eyes" avslutningsriff slår likt en rivningskula mot väggarna och publiken att ramla ihop i tårar av de bitterljuva vågorna "Minerva" och "Digital Bath" skapar.

Oavsett var i bakkatalogen Deftones gräver, om det är det hårdaste bandet mäktar med ("Elite", "CMND/CTRL", "Rocket Skates") eller det förbluffande fina ("Sextape", "Beauty School", "Risk") förblir balansen mellan det tunga och det vackra perfekt avvägd och utförd, och visar att Deftones är, har alltid varit, förödelsens allra skönaste förkroppsligande.

Följ Deftones Tryck på hjärtat

Deftones: Koi No Yokan
2012-12-06 (recension)