Recension / Live / Fredag 2010-12-31 16:22

torsdag 30 december 2010

Recenserad av David Winsnes
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

En dånande urkraft.

"Vi har alltid tyckt att vi gör världens bästa musik, och jag kan inte låta bli att säga emot, när någon påstår något annat." Så sa basisten Sebastian Hedberg i GAFFAs oktoberpublicerade intervju med MF/MB/. Den väldigt osvenska självsäkerheten i det uttalandet kan ses som exotiskt och friskt tilltalande. Att brinna så starkt. Det kan i vissa fall godkänna en halvtaskig melodi här och var. Men på Pustervik uppdagas fler nyanser. Bollnäskvartetten pratar inte bara. De utför och gör det som om livet hängde på det – med en darrande nerv, en fullkomligt hyperenergisk närvaro och med en psykotisk dedikation till sin musik.

När Folded släpptes i höstas infriades inte helt mina förväntningar. Den febriga, självdestruktiva singeln The Big Machine lovade oerhört mycket, men plattan präglades stundtals av ojämnhet där electro- och kraut-/shoegazeinfluenserna under vissa stycken skavde illa mot varandra. Det var på intet sätt ett dåligt verk, men med tillräckligt mycket utebliven potential för att jag ska golvas av hur de under spelningen lever ut all den där gömda frenesin.

Med en manisk sångare vars blick, rörelsemönster och vokalistutbrott bär drag av Nicholsons rollgestaltning av Jack Torrance i The Shining och en scenbild som hämtad ur mina romantiska föreställningar om hur en 80-talspostpunkspelning kunde se ut. Svartvitt, stilrent, kraftfullt och smittande. Seconds Aways breakdownfinal är en av höjdpunkterna, tidigare nämnda The Big Machine en annan. Sanningen är dock att det är så pass homogent att det känns orättvist att nämna vissa delar. Och kanske är hemligheten bakom den trollbindande liveshowen precis det Sebastian pratar om i inledningen. För även om MF/MB/ inte är världens bästa band så uppträder de som om de vore det. Bandet fungerar på Pustervik som en dånande urkraft där spelningen blir en värdig slutsummering av ett 2010 där Malmöscenen växte sig starkare än på mycket länge. Där normen verkar vara att röra sig bort från normerna. Mångas blickar pekar nu söderut. Det har staden mycket MF/MB/ att tacka.

Följ MF/MB/ Tryck på hjärtat

MF/MB/: Colossus
2013-02-18 (recension)