GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Lördag 2011-01-29 12:40
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Sleigh Bells sätter ribban högt genom att påbörja konsertåret 2011 med en elektrisk och strålande spelning på Debaser Slussen i Stockholm

De ser så vänliga och harmlösa ut, Alexis Krauss och Derek Miller. Som ett klassiskt high school- eller collegepar. Derek anspråkslöst klädd i överstor kamouflage-jacka och tydligt obrydd om världen runtomkring honom, inte helt olik en typiskt dryg amerikansk fotbollsspelare. Alexis, å andra sidan, klädd i jeansjacka och amerikansk fotbollströja går bara ut, fäller en blick över publiken och äger rummet utan ansträngning, som skolans snyggaste cheerleader alltid gör.

Det finns succéhistorier och så finns det den nästan helt självgående historia som tagit Sleigh Bells från en sunkig restaurang i New York till storfestivaler som Coachella, Way Out West samt Primavera Sound, och fullsatta spelningar här på andra sidan Atlanten. Debaser Slussen är den perfekta lokalen, mörk och svettig och som bara osar rock, för den skräniga musik debutalbumet Treats innehåller och det var väldigt längesedan något band utnyttjade Stockholms bästa rocklokal till dess fulla potential.

Det är nästan skrämmande hur enkelt Sleigh Bells uppträder live och hur kompromisslöst briljant det låter och ser ut. På scen finns en regelrätt vägg Marshall-förstärkare, en hel del strobljus och några få pedaler, samplers, mixers för Krauss och Miller att leka med. Det krävs inte mer än så för att Miller ska bete sig som att han fortfarande spelar i ett hardcore-band och för Krauss att hoppa, dansa, klättra, känna på varenda centimeter av scenen och varje person hon får tag på. Och om det Sleigh Bells behöver mer än sin egensinniga musik för att kunna kalla sig själv för unika räcker blandningen av metal, hardcore, pop och electro tillsammans med den genuint sexiga stämningen och attityden väldigt långt.

Följ Sleigh Bells Tryck på hjärtat

Sleigh Bells: Bitter Rivals
2013-10-08 (recension)