Recension / Live / Fredag 2011-02-18 22:57

fredag 18 februari 2011

Recenserad av Dag Ankersen
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Det är ärligt och älskvärt när man kliver in i Bullets tidsmaskin.

Det råder ingen tvekan om att Bullet verkligen älskar att spela hårdrock. Det klart uttalade syftet med bandet är "att spela heavy metal" och inspirationen från 80-talets storslagna akter lyser igenom från första tonen. Det är en tidsmaskin på KB ikväll och när man kliver in genom dörrarna är man i stort sett på the strip och kollar in ännu ett av banden med lika höga drömmar som falsettröster. Allt finns här, poserna, nitarmbanden, armén av bara överkroppar under skinnjackor som spelar solon i oktaver samtidigt som de står lutade över varandra framför en kuliss av svett, öl, dimljus och rock.

Bullet är först och främst ett charmigt band. Jag minns deras medverkan i metallsvenskan i Örebro för några år sedan då de profilerade sig som det fullaste och mest underhållande bandet i turneringen. Samma lekfullhet och självdistans har de på scen idag och trots att musiken i stort sett är samma ackord och samma takt genom hela setet kan man inte låta bli att stå och småle när spelningen avbryts för några inspelade motorcykelljud innan nästa låt går igång. Kul är också att KB verkar ha fått ordentlig koll på ljudet vid det här laget och kan presentera ett band på deras egna villkor istället för att någon inkompetent ljudtekniker ska få bestämma hur lyckad kvällen ska bli.

Bullet älskar Malmö, Bullet älskar nog i och för sig alla städer bara de får stå på scen och spela sin musik, men ärligheten Dag Hofer svettas fram i mellansnacken går rakt in i hjärtat. Det är klart det är vackert, men det är framförallt vackra minnen, för det Bullet presenterar 2011 är samma sak som presenterades 1981, och det är kanske meningen. De vill ju bara spela heavy metal.

Följ Bullet Tryck på hjärtat

"En hund att gosa med"
2012-10-12 (nyhet)