Glasvegas: EUPHORIC /// HEARTBREAK \\\

Glasvegas: EUPHORIC /// HEARTBREAK \\\

CD / Columbia
Utgivning D. 2011.04.01
GAFFA | Recenserad av
David Winsnes

Begynnelsen. Till följd av sitt självbetitlade debutalbum skickas Glasvegas in i en okänd värld som välkomnar dem med dyrkande armar. Toppen, krönet av en våg. Spelställe efter spelställe avverkas, rubriker avlöser varandra och till slut vänder det. Kraschen. James Allen får problem att hantera det nya livet, med livseskapader resulterandes i efterlysning i media och psykiskt sammanbrott som resultat. Den bespottade albumtiteln EUPHORIC /// HEARTBREAK \\\ representerar hur snabbt det kan vända och lägger grund till ett album där frontmannen flyttar fokus från samhällsperspektivet till att granska sin egen uppenbarelse. Skivan är en textläsning av vad som faktiskt hände – och fortfarande händer – efter Glasvegas.

"The future, the past / The first, the last / Heartbreak, I'm not holding your hand anymore", konstaterar James Allen talande på Euphoria, Take My Hand med en röst som inte tappat ett uns av sin smärtsamma desperation. Trots att ljudbilden i huvudsak fortfarande består av närmast skrattretande storslagna syntar är det likväl blottande naket, ärligt och karaktäristiskt allvarligt. Den påstådda musikaliska förändringen märks inte mycket av. Visserligen bär ett par av skivans melodier minst sagt släktskap, men det blir aldrig mer än en parentes i sammanhanget.

Glasvegas låter samma, men Allen har bytt riktning – även om han i sin totala hängivelse fortfarande påminner om en skotsk Henric de la Cour. Change avslutas med ett råd från mamman: "But before you change for me, change for you". Jag inbillar mig att det är precis vad han har gjort gentemot Glasvegas.