GAFFA | Recenserad av Isac Nordgren
Måndag 2011-07-18 08:00
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

Sympatiska gubbar.

Onsdagskväll i ett kvavt Malmö och det är legender i stan. Ett av historiens bästa och viktigaste hiphopakter, Public Enemy, är på plats för att göra en lång, svettig och dedikerad spelning. I början av konserten undrar Chuck D och Flavor Flav om KB's publik ska "orka två och en halv timme". Spelningen blir till och med längre än så men då är tempot visserligen lågt emellanåt. Gruppens smittande energi och klassiska brakhits varvas med en hel del transportsträckor och solonummer. Det känns ändå helt okej, är man över femtio förtjänar man några andningspauser.

Den stora behållningen är kemin som fortfarande finns mellan de två förgrundsfigurerna. När Chuck vid ett tillfälle gör en snurrande rörelser mot Flavs tinning för att visa att han är tokig, är det både roligt och vackert. Och när tempot är högt är det också grymt bra. Under konserten blir jag påmind om hur många hits Public Enemy har producerat genom åren. "Shut 'em down", "Bring the noise", "911 is a joke", "Welcome to the terrordome", "Can't truss it", "Burn Hollywood Burn" och givetvis "Fight the power".  Dem kör allihop. Under "Don't believe the hype" tar bandet upp ett par som har gjort likadana tatueringar. Vid ett annat tillfälle torkar Sammy, en av bandets hangarounds, upp en drink som någon spillt ut och Flav ser till att personen får en ny. Trots alla framgångar framstår Public Enemy som genuint sympatiska och ödmjuka. Party, glädje och värme strålar från scenen. Public Enemy älskar det dem gör, annars hade de knappast orkat turnera oavbrutet.

Konserten påminner mig om KRS-Ones spelning för några år sedan då han varvade hits med historielektioner. Högstanivån är än högre på kvällens spelning men lägstanivån är också lägre, som när bandets unge gitarrist får fritt utrymme att leka gitarrhjälte. När han spelat med tänderna för tredje gången suckar jag trött men det känns som jag är ganska ensam om att hitta några fel med kvällen. Den entusiastiska publiken är över trettio år gammal i snitt, med ungefär lika många tanter som förortkids. Spelningen verkar framförallt tilltala den vita medelklass som vuxit upp med Public Enemy, trettioplussare som jag, men när det ges chansen att gå upp på scen och rappa så är det givetvis kidsen som tar tillfället i akt.

När det är DJ Lloyds tur att stå i fokus kör han ett blixtsnabbt tekniskt nummer med Nirvana som grund, vid ett annat tillfälle gör bandet en tolkning av "Back in black". Jag är inte helt övertygad av det goda med att kombinera hiphop med rockriff men redan samarbetet med Anthrax visade att intresset för sådana genrebladningar finns hos Public Enemy. På sätt och vis är det också en fin tanke, att det inte spelar någon roll vilket det musikaliska uttrycket är så länge det har någonting att säga. Och Public Enemy har fortfarande lika mycket viktigt att säga som förr. Jag kan inte hjälpa det men när Flavor Flav skriker "Fuck the Government" så blir jag glad inombords. Chuck D uttrycker sig lite mer nyanserat när han kommenterar Barack Obama. ("Just because we have a black president doesn´t mean that there's no problems. It doesn´t matter how good the driver is when the vehicle is broken").

Public Enemy ger kärlek och får kärlek. Flavor Flav avslutar konserten med ännu ett av konsertens många predikande partier och säger med total uppriktighet att "Public Enemy had a really great time tonight on this stage". När han frågar publiken om dem också haft kul och om dem fått valuta för sina pengar så svarar de med ett par rungande ja. Det är bara att instämma.

Följ Public Enemy Tryck på hjärtat