Recension / DVD

GAFFA | Recenserad av David Winsnes
Torsdag 2011-08-11 11:28
2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor2 stjärnor
2 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna

En uppvisning i att släppa något majoriteten klarar sig utan.

Last Look at Eden är inget album som förflyttade rockens gränser eller kan ses som en hyllning av musikutvecklingen. Accepterar man bara det är det inte olyssningsbart. Hyfsad sjuttiotalsbluesrock med inspirationslös instrumentation och hemsk lyrik, men med en intakt refrängkänsla som knappast sviker. Faktum är att Europe är betydligt bättre än sin produkt. När kvintetten går upp på scen och får utlopp för den kärlek till det de gör som fortfarande ryms där är det svårt att inte dras med i den uppsluppet ärliga glädjen.

Synd då att denna livebox funktion är smått obegriplig. Ett vackert paket i form av en fotobok av legendariska rockfotografen Denis O'Regan, som hängt med Europe på turnén som följde Last Look at Eden. Livedvd:n med fem utsaxade låtar från bandets spelning på suveräna Roundhouse i Camden tillför inte ett dyft. En Youtuberesa genom bandets livekatalog ger ett betydligt mer mättande resultat än den uppstyckade produktionsidén, som är så totalt utan genomtanke att det i boken lika gärna skulle ha kunnat ligga en lapp med noteringen "de spelade i London, bland annat fem låtar". Likaså inkluderas en liveskiva med tio låtar från uppträdanden bland annat på Sonisphere och Gröna Lund, vilket därmed tagnerar den redan upplevda icke-existerande sammanhållningen.

Att Europe dessutom i bokens manifestliknande text beskrivs göra modern rockmusik saknar helt verklighetsförankring; publiken på dvd:n matchas knappt av Antikrundans tittarklientel och det finns en anledning till det. Var inte något ni inte är Europe, för det här känns inte alls charmigt.

Följ Europe Tryck på hjärtat

Europe: Live At Sweden Rock
2013-10-15 (recension)