GAFFA | Recenserad av Özgür Kurtoglu
Onsdag 2011-10-12 15:20
3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor
3 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna
  WiMP

Malmö-rapparen återvänder med höga toppar och ett par floppar.

Det råder inga större tvivel om att Lazee faktiskt kan rappa, att han är begåvad och att han inom svensk hiphop tillhör det som med lätthet kan kallas för "framtiden". Han är en av de "yngre förmågorna" och kommer att bidra starkt med att lotsa svensk hiphop ut i världen som en respekterad gren av genren.

Det är med den bakgrunden Lazee nu släpper sitt andra album Supposed II Happen. Och det är inte ett album skapat för att slungas ut på radio och till de skrikande massorna bara för att sakta försvinna ur det kollektiva minnet när nästa (förmodade) plåga köpt till sig listplaceringar. Tanken är större än så, Supposed II Happen vill vara mycket större än bara något som spelas på radion lite då och då med hemsk produkt-pop som närmsta sällskap. Det är ett album som både Lazee och alla runtomkring honom säkerligen vill ska betyda något mer, inspirera fler till att våga rappa och ta för sig.

Men malmöiten Mawuli Kulego har ännu inte hittat var det gyllene snittet mellan hiphop och pop faktiskt är, och hans låtar svajar därefter på ett ofta behagligt men inte alltid helt stabilt sätt. Med ett par stora singlar bakom sig kommer Lazee här och i framtiden stå inför ett vägskäl; antingen kan han som på sina allra bästa låtar hålla hårt vid de mer från USA härstammande vassare hiphop-låtarna och de snyggsliskiga r'n'b-spåren. Eller så kan han försöka jobba för att fortsätta sälja till den bredare publiken, som oftast älskar de absolut tråkigaste spåren Lazee släpper, såna med autotune-tjafs och som i det formatet alltid ackompanjeras av överdrivet wailande a la Idol-uttagningar.

En förhoppning för framtiden är då att Lazee gör det han är bäst på, att han fortsätter att leta efter den punkt där hiphop och pop kan mötas och faktiskt funka tillsammans i symbios, en punkt han lyckas träffa mer ofta än sällan på sitt andra album. Supposed II Happen är förvisso ett steg framåt, men ett så litet och så späckat av små mindre stiliga musikaliska felsteg att framstegen snubblar över sina egna ben. När Lazee är bra här är han riktigt bra, men det är fortfarande för ojämnt för att verkligen nå upp till de höjder svensk hiphop befinner sig på idag.

Följ Lazee Tryck på hjärtat

Lazee blir rappande docka
2011-11-04 (nyhet)