GAFFA | Recenserad av Jonas Appelqvist
Söndag 2011-11-27 08:00
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna
  WiMP

Tidstypiskt dokument

1999 kom första filmen om rockbandet bob hund, en film av Dan Sandqvist och Martin Kann. Då var sextetten ett band som larmade och stod längst fram på barrikaderna, ett band som lät mest och som hoppade fem meter upp i luften. Nu skriver vi 2011, tolv år senare och bandet är kvar på barrikaderna, bara inte lika påtagligt. Det skildras snyggt i nya BOB HUND – FILMEN.

Filmaren Peter Magnusson har skuggat ett av Sveriges mest intressanta band under skapandeprocesser som ledde upp till senaste skivan Det överexponerade gömstället, låter åskådarna vara en fluga på väggen under inspelningar utan några större grepp. Bandet får komma till tals och får prata till punkt och det är däri intresset ligger. bob hund har aldrig varit ett band som varit nöjt och här får man följa med på strapatserna och svettdropparna som leder upp till ytterligare ett album, som inte låter som det förra. Eller det förra . Eller det förra.

Thomas Öberg säger det fint i inledningen av filmen: "I början när vi började, då spelade trummorna så fort de kunde, gitarrerna spelade på de högsta tonerna och synthen tjöt och jag var tvungen att sjunga jättehögt för att ens höras. Nu är det inte så längre.". Och det är dagens sanning. Idag är bob hund ett band som kan dra ner tempo och vara lyhört. Filmen går stick i stäv med denna approach.

Man får följa med Jonas Jonasson på hans "andra jobb" på ett fiskrökeri, Johnny Essings filosofiska vandringar längs med Södra Förstadsgatan i Malmö och en mindre fördjupning i Mats Hellquists fascination av kartböcker ("Just nu gillar jag väldigt mycket norra delen av Holland, jag har aldrig varit där. Dit måste jag åka."). Det är väldigt uppfriskande delar av filmen som berättar om medlemmarna på ett rakt och öppet sätt. Intressant.

Filmen innehåller också ett gäng spelningsskildringar, vilka kunde ha skalats ner till förmån för fler personliga porträtt. De flesta av oss vet redan vilket energiknippe kollektivet bob hund är.

På det stora hela är det en öppenhjärtig film som visar upp ett band som kämpar med förändring och som inte har några problem med det. Alls. Sevärd, helt klart.

Följ Bob Hund Tryck på hjärtat