The Vaccines: Debaser Medis, Stockholm

The Vaccines, Debaser Medis, Stockholm

The Vaccines: Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Christian Ploog | GAFFA

Det känns som att det mesta har skrivits om The Vaccines och deras hajp sedan de dundrade in på indierockscenen för drygt ett år sedan. Vårens album What Did You Expect from the Vaccines? är i alla fall en av årets piggaste debuter. I Sverige har Londonbandet mottagits med öppna armar. Redan i kön in till Debaser Medis hör jag folk sjunga på If You Wanna. Och mer av den varan ska det bli.

Sångaren Justin Young har dragits med halsproblem som lett till både operationer och inställda spelningar. I kväll märks dock inget av detta nämnvärt, och hade rösten inte räckt till får han ändå fin draghjälp av publiken. Allsången är ett faktum redan i inledande Blow It Up, och fortsätter ljuda starkt under A Lack Of Understanding och Wetsuit, med sedvanligt uppsträckta händer i luften. På sina håll angränsar det nästan till arenarock.

En konsert av den här typen behöver sin publik på tårna för att nå ända fram. Därför är det lätt att skaka av sig vibbar av rutinjobb när folk är så pass taggade. Man sugs helt enkelt med. Musiken är så smittande. En kort stund tycks spelningen slumra till en aning, men väcks snart brutalt av en urstark If You Wanna. Här är The Vaccines som allra bäst i kväll. Alla komponenter – den orubbliga energin från musiken, bandet och publiken – står i kraftfull symbios. Det är extremt svårt att stå still.

Sist ut i kväll är Norgaard, som får kaoset att bryta ut. Ölmuggar viner genom den skurtrasefuktiga luften medan moshpitröjet tar över lokalen fullständigt. När det sedan utbryter ett milt slagsmål om Pete Robertsons utkastade trumpinnar blir det extra tydligt hur stora bandet har blivit. Och det med all jävla rätt.