Leonard Cohen
Old Ideas

Leonard Cohen: Old Ideas

CD / Columbia
Utgivning D. 2012.01.26
Maria Stacke

Cohens tolfte album i ordningen, och hans första på åtta år, för mina tankar till tjock, svart, trögflytande tjära. Förmodligen har det något att göra med Leonard Cohens mullrande baryton, som tycks sjunka djupare i de låga registren för varje år. Tempot är stadigt och lugnt, instrumenteringen stramt återhållen och de mjuka körerna ger Cohen precis så mycket, snarare lite, bakgrund hans röst och poesi behöver. Mjuka nyanser av gospel, jazz, blues och country gör det till en följsam lyssning.

Och nej, Old Ideas rymmer inga nya teman eller insikter, snarare klassiskt Cohenska sådana. Särskilt Cohens religiösa sida får stort utrymme, med flera texter i formen av böner, som Show Me the Place och Come Healing. Särskilt referenserna till en Kristusfigur, till ånger, lidande och frälsning är många. På dessa spår blir Cohens språk lätt förutsägbart, och hans religiösa våndor är varken personliga eller djupsinniga utan upprepar snarare andliga floskler kring redan uttömda teman. Han är betydligt mer intressant när han går bort från den psalmliknande tonen och istället utgår från sig själv och reflekterar kring sina känslor inför döden, som i Going Home (betänk att Cohen närmar sig 80), eller livets motgångar i nattsvarta, bluesiga Darkness. Också den komplicerade kärleken är ett återkommande tema.

Old Ideas är ett gubbigt album. Men gubbigt i ordets positiva bemärkelse. Framförallt är det ett mycket värdigt och respektingivande album från en av rockhistoriens mest inflytelserika figurer.