Månadens magasin

Läs online | Prenumerera här

Du är inte inloggad  Logga in / Ny användare
Recension / CD

Lana Del Rey
Born to Die

Interscope | Släpptes tisdag 31 januari 2012
GAFFA | Recenserad av Fredrik Franzén
Söndag 2012-01-29 08:00
GAFFA
3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor3 stjärnor
3 stjärnor
Läsarna
5,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)
Betygsätt själv genom att logga in föra musen över stjärnorna ovanför.
  WiMP    Spotify

Fantastiska singlar och en massa hull.

Alla har hört singlarna. De som inte bara lyssnar på utan också läser om musik har dessutom upplevt både Lana Del Rey-hajpen och den förutsägbara backlashen, vars kritik kort fattat går ut på att hon är en talanglös skivbolagsprodukt som leker indie.

Men hur låter hennes andra album egentligen? (För hennes andra är det, oavsett vad man försöker få dig att tro). Ja, singlarna är som bekant både fantastiska och sensationellt avskalade och auditivt dynamiska för att vara populärmusik. Lana Del Rey, som här sjunger med total närvaro, bäddas respektfullt in i en tung, retrofuturistisk atmosfär som är omöjlig att värja sig mot. Men efter fyra låtar händer något. Närvaron mattas av, sången övergår stundtals i någon form av tafflig rap, och de alltmer såsiga låtarna glider ihop i en gegga. Det håller helt enkelt inte hela vägen.

Den tionde januari släpptes ep:n Lana Del Rey, som innehåller just den inledande kvartetten låtar; Video Games, Born to Die, Blue Jeans och Off to the Races. Fantastiska låtar. Skaffa den istället. Det är väl ändå ingen som lyssnar på hela album nu för tiden, eller?

Följ Lana Del Rey Tryck på hjärtat

Nytt nummer av GAFFA ute nu
2014-08-11 (nyhet)
Tipsa en vän
0 kommentarer. Vad har du att säga?
Sortering:

Logga in för att kommentera.