Recenserad av Fredrik Franzén
4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor4 stjärnor
4 stjärnor
Ännu inte betygsatt av läsarna
  WiMP    Spotify    GAFFA Shop

En utdöende konstforms rörande svanesång.

Pet Shop Boys Format är en dubbel-cd på vilken världens finaste pop-duo samlar sina b-sidor från åren 96-09. Okej kids, nu kanske ni undrar vad en b-sida är? (Ni kanske även undrar vad en cd-skiva är, men det går vi inte in på här.) Jo, en gång i tiden köpte man faktiskt fysiska singlar. På dem var b-sidan den andra låten – den man inte köpte, utan fick på köpet.

Många håller b-sidan för ett auditivt lackmus-test, som avslöjar de verkliga begåvningarna. Pet Shop Boys tillhör i så fall denna kategori. De har alltid levererat kvalitativa b-sidor, och de har därmed inte bara belönat sina mest hängivna fans, utan också bevisat att de behärskar popkonsten till fullo. Faktum är ju att Format inte ens är duons första samling b-sidor, utan deras andra. Imponerande.

Man kan ju undra vilka som köper en sådan här skiva idag. De inbitna fansen har ju redan låtarna, medan den sporadiske Pet Shop Boys-lyssnaren istället bör skaffa något av de otaliga strålande album duon släppt. Men någonstans däremellan – mellan inbiten och intresserad – finner vi en målgrupp. Och vad kan då Format erbjuda dem?

Tja, föreställ er ett mer experimentellt och spretigt Pet Shop Boys-album, så vet ni vad som väntar. Här finns strålande pop-pärlor som The Truck Driver and His Mate och Delusions of Grandeaur. Här finns den söta balladen Silver Age och den synthiga instrumentalen Casting a Shadow. Men här finns också förvirrade drum'n'bass-experiment som Betrayed, och mer eller mindre olyssningsbara eurotechno-kalkoner som In the Night.

Det är helt enkelt en salig röra. Men om det är någonstans man som artist har rätt att ta ut svängarna, är det väl ändå på just b-sidan? Dessutom utgör ju den skamlösa kitschigheten en del av Pet Shop Boys charm, och duon kommer följaktligen undan med att stundtals vara lite dåliga. I slutändan gör de nämligen allt – pop-pärlor, ballader, instrumentaler, drum'n'bass-experiment och eurotechno-kalkoner – med samma omisskännliga uppriktighet och värme.

Följ Pet Shop Boys Tryck på hjärtat

Pet Shop Boys: Electric
2013-07-14 (recension)