GAFFA | Recenserad av Jack Hildén
Söndag 2012-03-04 08:00
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
4,00 stjärnor i snitt (efter 2 röster)
  WiMP    Spotify    GAFFA Shop

Det är möjligt att knäppa fingrarna och vara förbannad samtidigt.

"If I had me a gun / I'd find the bastards and shoot them on sight", sjunger Brucan i Jack of All Trades, en historia om bemanningsföretag som ändå verkar utspela sig i en svunnen tid. Karaktären klipper gräs, rensar avlopp och lagar motorer. Alla uppgifter som tilldelas. Trots desperationen i texten så är det skivans mest avskalade låt. Precis som att de mest storslagna melodierna i sin tur är uppgivna i tonfallet. Springsteen är mästare på att känna av när ljudet måste stå i motvikt till texten. Det är absurt att se honom dansa och knäppa fingrarna till Dancing in the Dark, som handlar om att vara så trött på sig själv att man inte står ut.

Wrecking Ball har ju beskrivits som ett argt och politiskt album, men i mina öron stämmer det i lika hög grad som det mesta han gjort. Att göra musik med höga ambitioner är en politisk handling i sig, att avsäga sig ett sammanhang och uttrycka känslor som andra delar och därför uppskattar. Däremot går han mer rakt på sak än tidigare. Inte mycket rocklyrik att tala om. Mer refränger rakt in i huvudet. Någonstans emellan The Rising och Seeger Sessions, två av guldkornen på senare år.

Förutom inslag av hiphop (!) så är de tydligaste influenserna gospel och traditionell folkmusik. Springsteen brukar prata om att han aldrig slipper den katolska pojkskolan trots att han avskydde den, och ibland blir de bibliska referenserna lite för tjocka i halsen för att kunna svälja smärtfritt. Men utan att göra anspråk på att "ha förstått" låtarna så kan jag tänka mig att han använder sig av det kristna bildspråket för att det är fint. På samma sätt som jag kan gå in i en kyrka för att se på fönstrens mosaik. Berättelserna i bibeln går att applicera på nästan allt, och känslan är att Wrecking Ball också vill tala för alla, bjuder in alla till att lyssna. Bruce vill stå bland det vanliga folket, arbetarna. "I always love the feel of sweat on my shirt", låter det i Shackled and Drawn. Men vänta nu, säger ni kanske. Är han inte svinrik kanske? Sitter han inte i något miljardbygge i Los Angeles och äter vaktelägg till frukost? Ska han ge sig på att relatera till the common people?

Men framförallt, vem bryr sig? Tror någon att Springsteen på allvar låtsas vara en oljig bilmekaniker? Även om han äter vaktelägg till frukost, betyder det att han inte kan sätta sig in i att det finns något annat?

För mig blir de där naa-naa-naa-refrängerna ännu en anledning att längta till slutet av juli, Göteborg. Av uppenbara anledningar, Clarence Clemons bortgång en av dem, var jag orolig inför turnén. Wrecking Ball är en elva låtars lång uppmaning menad att framföras på scen. Jag inser att jag projicerar orimligt mycket längtan på de där tre timmarna. Men framförallt, det kan nog bli ungefär så bra.

Följ Bruce Springsteen Tryck på hjärtat

Bruce Springsteen: High Hopes
2014-01-08 (recension)