GAFFA | Recenserad av Ametist Azordegan
Söndag 2012-03-18 08:00
5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor5 stjärnor
5 stjärnor
3,00 stjärnor i snitt (efter 1 röster)
  WiMP

En kromatisk avvikelse

Det här är LA-kollektivet Odd Futures första albumrelease och följer upp år av gratis download-projekt. Deras proggressiva sound, punkiga attityd, teatraliska lekfullhet och kompetenta utförande har genom åren förhäxat både massa och etablissemang. Kollektivet fortsätter använda artisteriets mytskapar-möjligheter till fullo. I det moderna informationssamhällets transparens är det svårt för artister att skapa myter kring sin stage persona. Men Odd Future lyckas återigen få en skiva att upplevas som en skådebana där varje rappare är medlem i en Little shop of horrors-ensemble.

På debutalbumet är tolvmannakollektivet soundmässigt lika alternativa som tidigare och ser till att inte landa i något genrespecifikt sound. Odd Future är likväl en kromatisk avvikelse. De skapar ljudblödningar och kontraster när de bryter sound som bryter ut i ett spektrum. Spåren grundas på enkla synth- och trummloopar som ger större frihet åt rapparnas flow men toppas med skränigare elektroniska ljudeffekter. Skillnaden är att ljudbilden är mer anspråkslös än deras tidigare projekt och rapparna har blivit mer kultiverade. Odd Future har uppenbarligen förfinat de många inslag som skapar helheten. Vi får nu minimal dos av frontmannen Tyler The Creators shockeffektsrim och han överlåter större utrymme till de övriga medlemmarna. Nu får tillexempel Hodgy Beats och Domo Genesis visa att de också är talangfulla tekniska rappare och skapare av suggestiva rim. Samtliga mcs hittar till sina unika dramatiska karaktärer och uttryck samtidigt som de möter upp varandra på spåren. Odd Future vinner stilpoäng för att de så galant lyckas skapa ett albumformat trots det stora antalet medverkande.

Följ Odd Future Tryck på hjärtat

Earl Sweatshirt till Sverige
2013-11-19 (nyhet)