Aesop Rock
Skelethon

Aesop Rock: Skelethon

CD / Rhymesayers
Utgivning D. 2012.07.10
Özgür Kurtoglu

Är det fel att kalla Skelethon för ett sorgset, svårt, mörkt, instängt helvete som tvingats fram ur ett sargat hjärta och en sliten själ för att bli en samling låtar, ett tungt och mödosamt album i en tid för fjäderlätta och innehållslösa singlar? Är det fel att tvinga på det sjätte albumet från ordmästare Aesop Rock dessa beskrivningar och rubriker, när han själv berättar att han blivit något av en eremit under de fem år som gått sedan None Shall Pass släpptes, när han bistert deklarerar att han inte vet hur i helvete han ska göra för att radera numret till sin döda vän Camu Tao från sin telefon?

I en karriär fylld till bredden av udda grepp och för hiphop-genren generella konstigheter i ljud är Skelethon ändå ännu konstigare på ett mycket tillfredsställande sätt. Aesop Rock har tagit sitt weird och byggt vidare på det, satt sig ner och skapat varje trumslag och flyfingriga gitarr-riff och funkinspirerad basgång själv, fyllt på med sin lättigenkännliga "vad i helvete säger han?"-rap, och höjt sig ytterligare ett par nivåer.
Aesop Rock blev till slut tvungen att ta sig ut och se världen igen, återgå till det liv han kände till och var en del av för några år sedan. I ärlighetens namn är det här absolut rätt sätt för honom att göra det på; med ett nytt album av den där versionen av hiphop som han var med och skapade på Definitive Jux med El-P, där just Camu Tao även fanns med i bilden, den musiken han är bland de allra bästa på att skapa, vara del av och presentera på ett rostigt silverfat.